Kunder stod forgæves i kø i timevis til Michelin-nytårsmenu: »Måtte give op og gå i 7-eleven i stedet«

En Københavnsk Michelin-restaurant modtager lige nu mange vrede anmeldelser på blandt andet Facebook. Det skyldes, at mange kunder stod i kø i timevis for at afhente deres nytårsmiddag.

(ARKIVFOTO) Restauranten var ude for en lignende sag i 2012. Dengang var forklaringen fra ejeren Sammy Shafi, at tre kokke var gået ned med stress dagen inden. Teitur Jonasson

Vrede kunder i massevis anmelder lige nu Michelin-restauranten Kokkeriet negativt på Trustpilot, Google og Tripadvisor. Årsagen er, at mange i går måtte vente i flere timer på at få udleveret de nytårsmenuer fra restauranten, de havde bestilt.

En af de utilfredse kunder skriver på Trustpilot, at han efter fem timer i køen gav op:

»5 timers kø til afhentning af nytårsmenu. Måtte give op og gå i 7-eleven i stedet. Oven i det, en arrogant kommunikation omkring at man ikke kunne få penge retur. Ekstremt skuffet«.

Restauranten tog tilsyneladende imod 6.791 bestillinger på 399 kroner via tilbudshjemmesiden Downtown – foruden bestillinger via en anden hjemmeside og restaurantens egen hjemmeside. Hvis bare Downtown-bestillingerne skulle kunne udleveres i de annoncerede tidsrum, skulle de have udleveret over 28 menuer i minuttet.

Det endte i et kaos med en flere hundrede meter lang kø, og firmaets Facebook-side vrimler med vrede kommentarer.

Ekstra Bladet har talt med en anden kunde, Dorte Holm, hvis mand angiveligt havde stået i kø i syv timer, for at få nytårsmenuen. Manden var først kommet hjem med maden kl. 22, men uden dessert, fordi restauranten var løbet tør, skriver avisen.

Også TV 2 har skrevet om køen til nytårsmaden:

»Køen var i hvert fald et par hundrede meter, og folk ventede over to timer,« siger en TV 2-medarbejder, Kristine Hohlmann, der også stod i kø for at hente sin menu. Men hun opgav som flere andre.

Ikke første gang

Faktisk var køen så lang, at den også gav anledning til opmærksomhed fra ordensmagten.

Københavns Politi skrev i et tweet i går eftermiddags, at de fik flere anmeldelser om mange mennesker i kø foran restauranten.

Ifølge B.T. var køen klokken 16:30 omkring 300-400 meter lang og strakte sig rundt om to blokke.

Det er anden gang Kokkeriet får ørerne i maskinen nytårsaften. I 2012 klagede kunder over præcis det samme – altså alt for lang ventetid og ødelagte nytårsaftener.

Dengang var forklaringen fra kokken Sammy Shafi, at tre kokke var gået ned med stress dagen før.

Nogen har lagt en video op på YouTube, af den lange kø:

I et nu slettet Facebook-opslag har Kokkeriet ifølge Ekstra Bladet skrevet, at kunderne ikke skulle forvente at få pengene tilbage:

»Gæster der insisterer på refundering synes vi ikke hører hjemme nogen steder, da vi på alle mulige måder er mere end klar og kan ikke selv få refunderet vores vare nogen steder«.

Berlingske arbejder på at få en kommentar fra Sammy Shafi og Kokkeriet.

Til Lorry har Sammy Shafi nu undskyldt overfor kunderne. Han siger, at Kokkeriet modtog 4.900 bestillinger i alt, og ikke de knap 7.000, der står på Downtowns hjemmeside. Ifølge ham inkluderer Downtowns tal også, hvis nogen har bestilt ekstra tilbehør til deres menu. I så fald var det kun 20 kuverter/bestillinger, der skulle udleveres pr. minut, og ikke de 28, der står ovenfor.

Opdateret 1/1 kl. 17:03 med undskyldning fra Sammy Shafi samt oplysningen om antallet af bestillinger.