Offentlig transport bliver gratis i Luxembourg

Den politiske beslutning skal hjælpe til med at stoppe en af Europas værste trafikpropper.

Det bliver nu ganske gratis at køre med landets letbane. JOHN THYS

Som det første land i verden har Luxembourg besluttet, at det ikke længere skal koste penge at bruge landets toge, sporvogne og busser.

Beslutningen er et forsøg på at stoppe en af Europas værste trafikpropper. Det skriver avisen The Guardian.

Hovedstaden i det lille storhertugdømme har blot 110.000 indbyggere, men hver dag pendler yderligere 400.000 trafikanter ind til Luxembourg By fra resten af landet og nabolandene. Det har betydet, at byens trafikanter har oplevet nogle af Europas værste trafikproblemer de seneste år. I gennemsnittet brugte en bilist i Luxembourg 33 timer på at sidde i kø sidste år.

I et forsøg på at stoppe kødannelsen og mindske forurening har landets regering gradvist forsøgt at gøre offentlig transport mere attraktiv. For nylig fik alle personer under 20 år ret til fri offentlig transport, og en to-timers togtur tværs gennem landet koster i dag blot omtrent 15 kroner.

Men disse tiltag har altså ikke gjort nok for at stoppe trafikproblemerne, og fra 2020 er det så helt slut med at betale for offentlig transport. Landets politikere mangler dog at finde ud af, hvad der skal ske med de passagerer, som ønsker at bruge togenes førsteklassesvogne.

Nogle politikere i landets parlament har også udtrykt bekymring for, at den gratis transport vil betyde, at hjemløse muligvis vil bruge togene og sporvognene som hjem i løbet af den kolde vinter.

Staten bruger omtrent 7,5 milliarder kroner hvert år på netværket af offentlig transport i Luxembourg, skriver The Independent. De i forvejen lave priser betyder dog, at statskassen i mange år blot har tjent en lille andel af de udgifter hjem igen.

Landets premierminister Xavier Bettel har været tvunget til at lave en række opsigtsvækkende ændringer i sin politik de seneste måneder. Efter et valg i oktober danner han nu regering med Det Grønne Parti og Det Socialistiske Arbejderparti.