Interviewet var en katastrofe for Lady Di. Nu siger journalisten bag op – kort inden efterforskningen af hans eventuelle svindel afsløres

Han landede årtiets scoop, da han fik prinsesse Diana til at stille op til interview. Nu siger han op. Det sker, kort før en undersøgelse om svindel og løgne i forbindelse med interviewet offentliggøres.

Prinsesse Diana stillede i 1995 op til interview med Martin Bashir, der efterfølgende er blevet beskyldt for manipulation. Fold sammen
Læs mere
Foto: AFP Photo
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Han stod bag et af de mest berømte interview med prinsesse Diana, men nu er det slut med kongelige afsløringer.

Journalisten Martin Bashir har sagt sit job op på BBC. Det sker ifølge stationen på grund af sundhedsmæssige årsager. Opsigelsen kommer kort før offentliggørelsen af en ny rapport, der har efterforsket eventuel svindel begået af Martin Bashir i bestræbelse på at få Diana til at stille op til interview.

Det skriver CNN og The Daily Mail.

For i mere end 25 år har det været et mysterium, hvorfor prinsesse Diana stillede op til interview med tabloidjournalisten Martin Bashir, til hvem hun sagde de berømte ord: »Der var tre af os i ægteskabet. Så det var en smule overfyldt.«

Interviewet var en katastrofe for prinsessen, der efterfølgende fremstod som hævngerrig og bitter.

En ny dokumentar på britiske Channel 4 mente i efteråret at have fundet svaret på prinsessens deltagelse. Paranoia og dokumentfalskneri skulle være en del af forklaringen.

58-årige Martin Bashir er i dokumentaren beskyldt for med falske dokumenter at have lokket prinsessen til at deltage.

Prinsesse Dianas bror, Charles Spencer, har tidligere hævdet, at Martin Bashir narrede ham ved at vise falske kontoudtog, der fik ham til at introducere journalisten for sin søster. Martin Bashir skulle have forklaret prinsessen, at hun blev overvåget og aflyttet af den britiske efterretningstjeneste og medierne, hvilket ifølge Channel 4 ikke passer.

Dokumentaren fik BBC til at indlede en uafhængig efterforskning, der skulle afklare Martin Bashirs eventuelle svindel og manipulation i forbindelse med interviewet.

Rapporten er udført af den tidligere dommer Lord Dyson og blev afleveret til BBC i fredags. Rapporten forventes at blive offentliggjort i løbet af ugen.

På Twitter kritiserer Charles Spencer BBCs håndtering af sagen, da stationen fredag valgte at aflyse et program, der skulle handle om sagen.

Martin Bashir blev i efteråret opereret for hjerteproblemer og står i den kommende tid over for endnu en operation.