TV-station med nye beviser: Berømt TV-interview med Diana var alligevel ikke falskneri

Det berømte TV-interview med den britiske prinsesse Diana, hvor skeletterne væltede ud af skabet, blev for få uger siden beskyldt for at være opnået under falske forudsætninger. Men nu påstår BBC at besidde nye beviser, der afviser beskyldningerne.

Prinsesse Diana og BBC-journalist Martin Bashir i en samtale, der senere skulle gå over i historien. Fold sammen
Læs mere
Foto: AFP/Ritzau Scanpix

Det har i 25 år været et mysterium, hvorfor prinsesse Diana stillede op i et interview med tabloidjournalisten Martin Bashir og sagde de berømte ord: »Der var tre af os i ægteskabet. Så det var en smule overfyldt.«

Interviewet var en katastrofe for prinsessen, der efterfølgende var både bitter og hævngerrig.

Prinsesse Diana var få år inden interviewet separeret fra den britiske tronfølger, prins Charles. I interviewet omtalte hun for første gang prinsens påståede affære under deres ægteskab med Camilla Parker-Bowles, som prinsen i dag er gift med.

En ny dokumentar på britiske Channel 4 mente at have svaret på prinsessens deltagelse. Paranoia og dokumentfalskneri fra journalistens side skulle være en del af forklaringen. Men det afviser BBC, hvor journalisten var ansat, nu.

TV-stationen mener at have fundet en hidtil forsvundet håndskreven seddel fra prinsessen, hvor hun skriver, at hun uden tilskyndelse eller tvang deltog i interviewet.

Sedlen skulle ifølge BBC være bevis på Martin Bashirs uskyld.

Den håndskrevne seddel fra prinsessen vil ifølge BBC blive indleveret til en uafhængig undersøgelse, der skal fastslå, hvordan Martin Bashir fik interviewet i hus.

Martin Bashir er i dokumentaren beskyldt for med falske dokumenter at have lokket prinsessen til at deltage.

BBC har tidligere afvist at sidde inde med det netop fremfundne dokument. Flere britiske journalister sætter på grund af timingen – i tide til at frikende Martin Bashir – spørgsmålstegn ved ægtheden af dokumentet.

Martin Bashir har ikke selv været i stand til at kommentere sagen. Han er under behandling for coronavirus og har været indlagt på hospitalet den seneste tid på grund af hjerteoperationer.

Falske dokumenter

BBC har tidligere bekræftet, at et falsk kontoudtog kom prinsesse Dianas familie i hænde inden interviewet.

Martin Bashir havde det falske dokument med til prinsessens bror, jarl Charles Spencer, og overbeviste ham angiveligt om, at det var bevis for, at den britiske efterretningstjeneste og medierne overvågede prinsessen og jarlen selv. Martin Bashir hævdede også, at kilder i efterretningstjenesten havde fortalt ham, at prinsesse Dianas bopæl blev aflyttet.

Ifølge dokumentaren på Channel 4 er der ingen i tvivl om, at det var Martin Bashir, som med sine falske dokumenter og sine påstande om kilder i efterretningstjenesten havde næret prinsessens paranoia. Og dermed besnakket hende til at deltage i interviewet.

En beskyldning BBC altså nu prøver at modbevise.