Den britiske premierminister, Boris Johnson, har fået et flydende problem, som kan ende med at give den britiske flåde en ny stor udfordring.
Problemet er en mindre armada af små gummibåde, som i stigende antal krydser den stærkt befærdede Engelske Kanal.
I torsdags tog 235 mennesker turen. Lørdag var det 151, der sejlede over den Engelske Kanal, og søndag hoppede yderligere mindst 51 flygtninge i en gummibåd og sejlede de cirka 38 kilometer fra Frankrig til Storbritannien.

Det er flygtninge, vi taler om – immigranter og migranter – som har taget turen op gennem Europa fra blandt andet Afghanistan, Syrien og Afrika og nu har Storbritannien som det ultimative drømmemål.
I Frankrig assisteres de af betalte medhjælpere, der sørger for skaffe både og udstyr, så flygtningene kan tage turen over kanalen, der på det smalleste sted altså blot er 38 kilometer bred.
Derfor vil de til Storbritannien
Storbritannien har i årtier været det ultimative mål for mange flygtninge. De ser landet med dets multikulturelle befolkningssammensætning og gode muligheder for at få job som stedet, hvor det ville være lettest at skabe sig et nyt liv.
I flere år samledes tusinder af flygtninge i lejre på den franske side af den Engelske Kanal. Derfra har de forsøgt at komme ind i Storbritannien ved at hænge under lastbiler, oven på tog eller ved at gemme sig i lasten på de tusinder af lastbiler, der hver dag sejles over kanalen.
I takt med, at samarbejdet mellem de franske og britiske myndigheder er blevet bedre, og at myndighederne har fået bedre udstyr til at fange illegale indvandrere, tager flygtningene nu andre metoder i brug.
For selv om det er sket tidligere, at de har brugt små gummibåde til at prøve at komme til Storbritannien, så er problemet nu ved at vokse sig så stort, at den britiske premierminister altså har bedt sin regering se på muligheden for at indsætte Royal Navy, den britiske flåde, i arbejdet med at standse de stadigt flere gummibåde.

Penge til Frankrig
Storbritannien har i årevis haft udstationeret grænsebetjente på den franske side af kanalen. Samtidig har Storbritannien længe bidraget økonomisk til at sikre, at blandt andet havnene i Calais og Dunkirk har det fornødne udstyr til at holde flygtningene væk fra områderne.
Ud over overvejelserne om at indsætte Royal Navy, trygler briterne nu deres franske kolleger om at hjælpe med at stoppe bølgen af gummibådsflygninge.
Storbritannien betalte sidste år 114 mio. pund til Frankrig for arbejdet med at standse flygtninge, men britiske aviser fortæller, at de franske myndigheder nu beder om yderligere omkring 39 mio. pund for at øge indsatsen – et beløb, som de britiske myndigheder ikke umiddelbart er villige til at betale.