Bomstationer sat i brand: Tusinder af nordmænd raser mod betalingsring

Nye vejafgifter omkring Stavanger og i flere andre norske lokalområder har sat sindene i kog, inden de bliver indført mandag. Tre bomstationer er sat i brand, tusinder af vrede bilister har sluttet sig til Facebook-grupper for at protestere, og motorveje er blevet blokeret af kør langsomt-aktioner.

Protester vokser i den norske olieby Stavanger over nye vejafgifter, der udover at finansiere ny infrastruktur skal begrænse privatbilismen og forbedre miljøet. Fold sammen
Læs mere
Foto: Pierre-Henry Deshayes/AFP/Ritzau Scanpix

En del bilister i det sydvestlige Norge omkring Stavanger skal fra mandag dagligt betale 88 norske kroner for at køre til og fra arbejde, og de er rasende. Et folkeoprør breder sig blandt tusinder af nordmænd med vrede protester på sociale medier over en betalingsring med nye bompengesystemer i flere norske lokalområder.

»Folk siger simpelthen nej til det, som politikerne har indført,« siger Sigurd Sjursen, der er talsmand for modstanden mod bompenge i Rogaland-regionen med Stavanger som hovedby.

Det er indførelsen af en betalingsring med afgifter på 22 norske kroner og især forhøjelsen til 44 kroner i myldretiden, der har vakt de store følelser omkring byerne Stavanger og Sandnes. Natten til søndag blev der sat ild til de elektriske installationer på tre af de nye såkaldte bomstationer. Tidligere har der været bitre skænderier på borgermøder og kør langsomt-aktioner, hvor bilister i kortege har kørt med 30 kilometer i timen på motorvejen.

Politikere bakker op om afgifter

Byerne Oslo, Bergen og Trondheim har længe haft en betalingsring, men også i andre lokalsamfund i Norge har lokalpolitikerne nu vedtaget at lægge en betalingsring med vejafgifter under store protester. En af flere Facebook-grupper »Nei til mer bompenger« har fået flere end 50.000 følgere. Der er desuden etableret et politisk parti med baggrund i protester mod vejafgifter.

Lokalpolitikere og landspolitikerne i Stortinget i Oslo har argumenteret med, at afgifterne er nødvendige for at finansiere infrastrukturen og for at skabe en mere miljøvenlig kollektiv trafik, men det afviser talsmanden for modstanden mod betalingsringen i Stavanger.

»Politikerne taler om en miljøpakke og om at opfylde Paris-aftalen, men folk tror ikke på, at man kan løse problemerne på den her måde. Der er mange her, der har svært ved at benytte kollektiv trafik, og de har ikke noget alternativ til bilen,« siger Sigurd Sjursen.

Norge er et dyrt land på mange områder. Hvorfor er det lige prisen på en vejafgift, som mange har valgt at protestere imod?

»Det er, fordi den rammer så skævt. Hvis man er nødt til at rejse frem og tilbage 200 gange om året for at komme på arbejde, bliver det til mange penge. Så skal man besøge venner og alt det andet. Politikerne har set den her mulighed, og vi bilister er malkekvæg, men vi mener, at det et nationalt anliggende. Så får det også en bedre social profil. På den her måde rammes de dårligst stillede hårdest.«

Vil I være parate til at acceptere skatteforhøjelser for at få bedre veje?

»Vi er mere interessere i at se på, hvordan skattepengene bliver brugt i dag. Vi mener ikke, at det er nødvendigt med flere penge, hvis de bliver brugt mere fornuftigt.«

Brug af oliefonden

Sjursen mener også, at det kunne være en mulighed at tage lidt mere fra Norges enorme oliefond, end man gør i øjeblikket. Det har politikerne indtil videre ingen planer om. Landspolitisk er der et solidt flertal for, at lokalsamfundene selv skal finde en del af finansieringen til ny lokal infrastruktur, hvorefter de får statsmidler.

Med de milliardstore udgifter til infrastruktur i det langstrakte og bjergrige Norge ser den norske betalingsring ud til at være kommet for at blive. Det samme er modstanden, erklærer Sjursen.

»Vi arbejder på en landsdækkende aktionsdag. Første skridt er at få prisen ned, men målet er, at bompengene helt forsvinder.«