Psykolog: Derfor er en dyr fastelavnsbolle bedre end en billig Tesla

En fastelavnsbolle til 65 kroner smager bedre, netop fordi den er dyr, hævder psykolog og forfatter Henrik Tingleff. For vi mennesker sætter større pris på ting, der har kostet blod, sved og tårer – eller penge. Det gælder også Teslaen, som måske bliver mindre attraktiv at eje i fremtiden.

Henrik Tingleff er psykolog og beskæftiger sig med forbrugermønstre – og med de psykologiske mekanismer, der får os til at sætte særlig pris på visse varer. For eksempel dyre fastelavnsboller. Mathias Eis (arkiv)

Nu sker det igen. Med en lille måned til fastelavn begynder bagerierne at lokke med det sæsonbetonede bagværk, der på Instagram ligner små kunstværker, og som koster derefter. Således er det ikke usædvanligt at betale på den anden side af 50 kroner for en fastelavnsbolle, hvis man bor i København.

Men spørgsmålet er, om fastelavnsbollen er dyr, fordi den er god, eller den er god, fordi den er dyr? Psykolog og forfatter Henrik Tingleff hælder til det sidste. Han har skrevet bogen »Når flokdyret fejler – hvorfor kloge mennesker træffer så mange ukloge beslutninger« og reagerer fluks med en e-mail, efter at han har læst Berlingskes guide til bageriernes første boller anno 2023.