Detailhandlen holder – næsten – stand i større byer

I de mindre byer er der tilbagegang i antallet af butikker. Men i de store byer bliver der tværtimod flere af dem, viser nye tal fra Erhvervsministeriet. Det afspejler bl.a., at det ikke blot er de smarte modebrands, der kombinerer nethandel med fysisk handel. F.eks. JYSK tænker også i de baner.

JYSK er ikke længere blot kæmpebutikker i byernes udkanter, hvor man med gode parkeringsforhold kan hente billige møbler og sengetøj. Det et også mindre butikker nær centrum, hvor kunderne kan købe små specialiteter – og lade sig inspirere til at gøre de større køb på nettet. Andre, store detailhandlere tænker i de samme baner. PR-foto: JYSK Fold sammen
Læs mere

Det er en myte, at Mark Twain skulle have sagt, at rygterne om hans død var stærkt overdrevne. På forespørgsel fra en journalist afviste han blot, at han var døende, hvilket han på det tidspunkt – i 1897 – heller ikke var.

Det er lidt på samme måde med butiksdøden, fremgår det af en opgørelse, som erhvervsminister Rasmus Jarlov har lavet på forespørgsel fra Thomas Jensen (S). De fysiske butikker er som helhed på retur, men de er ikke på nogen måde døende.

I små byer med under 5000 indbyggere kan man ganske vist med rette tale om butiksdød. Her er antallet af udvalgsbutikker (alle andre butikker end dagligvareforretninger) faldet med 10 procent fra 2009 til 2016.

Men i de større byer går det langt bedre. Her er antallet af udvalgsbutikker blot faldet med et par procent i perioden, hvilket – uden at det direkte fremgår af opgørelsen – formentlig dækker over tilbagegang i de mindre byer i denne kategori, men fremgang i de største byer.

Kombineres med nethandel

Der er flere grunde til, at butikslivet nogenlunde holder stand, selv om nethandlen stadig er i høj vækst.

For det første vokser befolkningen ganske hurtigt, ikke mindst i de store byer. I de mindre byer skyldes butiksdøden omvendt ikke blot, at folk handler andre steder, men også at der er færre end tidligere til overhovedet at handle.

Rune Jungberg Pedersen, kommunikationsdirektør i JYSK.

»Det er ikke en erstatning for de klassiske butikker. For os er det et spørgsmål om at prøve at udvide kundegruppen. «


Men dertil kommer, at detailhandlen stadig eksperimenterer med at kombinere nethandel med fysisk handel. Ifølge The Economist har IKEA f.eks. åbnet butikker på hovedstrøg i London, New York og Paris. Ideen er, at når folk alligevel har vænnet sig til at få varer leveret på hjemmeadressen, er der mere brug for showrooms end for de klassiske megabutikker i storbyernes udkant.

I Danmark har IKEA ikke umiddelbart tilsvarende planer, oplyser selskabet til Berlingske Business Ejendomme. Det har derimod JYSK, som ud fra sådan en tankegang allerede har åbnet såkaldte citybutikker i f.eks. Fields, Fisketorvet og Bruuns Galleri i Aarhus.

Udvider kundegruppen

»Det er ikke en erstatning for de klassiske butikker. For os er det et spørgsmål om at prøve at udvide kundegruppen. Nogle af de mennesker, vi får fat på, når vi kommer ind til byen, er f.eks. studerende, der ikke har bil. Der er også et lidt andet fokus på dekorationsartikler, som en lækker pude eller en vase,« siger kommunikationsdirektør Rune Jungberg Pedersen, der ikke udelukker, at vi kan komme til at se JYSK-logoet på egentlige strøgbutikker:

»Jeg er ikke bekendt med planer i den retning, men hvis det rigtige tilbud kommer, må vi tage stilling til det,« siger han.

For de mest eksklusive brands, f.eks. inden for mode, er det allerede hverdag at kombinere fremvisning i en strøgbutik med nethandel. Men Stig Birk Dørler fra Absalon & Co., der i mange år har været førende på formidling af butikslejemål omkring Strøget, mærker, at teknikken breder sig til andre segmenter.

»Det er en af grundene til, at jeg tror, at detailhandlen nok skal klare sig. Er der noget, den er god til, er det at omstille sig. Det er klart, at f.eks. Fona, Fredgaard og BR ikke formåede det. Men det er ikke det samme som at sige, at der ikke hele tiden er noget andet, der kommer op,« siger Stig Birk Dørler.