Styrelse lagt ned efter omstridte ejendomsvurderinger: »En katastrofe«

Tusindvis af opkald fra boligejere blev ikke besvaret i dagene efter at Vurderingsstyrelsen udsendte sine nye, omstridte ejendomsvurderinger. Styrelsen oplyser, at den forstår boligejernes frustration.

Vurderingsstyrelsen missede tusindvis af opkald fra boligejere, efter at styrelsen tidligere på måneden udsendte nye ejendomsvurderinger. Mads Joakim Rimer Rasmussen

De nye, foreløbige ejendomsvurderinger skabte undren hos adskillige boligejere, og det fik man at føle i Vurderingsstyrelsen, der står bag vurderingerne. 

Materiale fra Skatteministeriet, der blev fremlagt ved et møde i tirsdags mellem de politiske partier bag de nye ejendomsvurderinger, viser, at Vurderingsstyrelsen missede 44.792 opkald i den første uge, fra 12.–17. september, efter at vurderingerne blev udsendt.

Samtidig missede styrelsen 5.427 opkald i den efterfølgende uge, fra 18.–24. september. 

Medarbejderne i Vurderingsstyrelsen formåede i løbet af de to første uger at besvare i alt 9.296 opkald.

De mange ubesvarede opkald møder hård kritik fra Henning Boye Hansen, der er chefkonsulent i revisionshuset BDO: 

»Hvis det var sket i en privat virksomhed, at man havde mistet så mange af kundernes opkald, så havde det været en katastrofe,« siger han til DR.

I materialet kommenterer ministeriet selv de ubesvarede opkald:

»Antallet af opkald, der ikke kom igennem, var i den første uge 44.792, mens det i den anden uge var faldet til 5.427. Dette vidner om, at mængden af henvendelser er markant faldende,« skriver ministeriet og tilføjer: 

»De såkaldte tabte opkald dækker ikke (kun, red.) over unikke personer, men også tilfælde, hvor samme person har ringet flere gange. Tabte opkald er et velkendt fænomen i peak perioder. Det nuværende niveau nærmer sig normalsituationen i Skatteforvaltningen.«

Alvoren lader til at være gået op for skattevæsenet. Skatteministeriet meldte forleden ud, at Vurderingsstyrelsen har opgraderet sin telefonbemanding. Styrelsen oplyser desuden til DR, at den forstår »boligejernes frustration«. 

Stor undren

Efter at de nye foreløbige vurderinger blev sendt ud, undrede flere boligejere sig over, at deres grundværdi er vurderet højere end ejendomsværdien. Grundværdien dækker over, hvad grunden er værd, hvis den bliver udnyttet på den bedst mulige måde rent økonomisk.

Ejendomsværdien er derimod værdien af ejendommen plus grunden – men vel at mærke, hvor værdien af grunden bliver fastsat ud fra, hvordan den bliver anvendt i dag.

I de tilfælde, hvor grundværdien er højere end ejendomsværdien, vil boligejeren altså kunne få en større værdi ud af sin grund ved at udnytte den anderledes. Det kan boligejeren for eksempel gøre ved at udstykke grunden eller ved at rive huset ned og bygge højere.

Vil se på sagerne

Det er siden kommet frem, at der findes 68.000 sager, hvor grundværdien er højere end ejendomsværdien, og de sager skal kigges igennem for fejl. Det oplyste skatteminister Jeppe Bruus (S), der indrømmede, at der er foretaget vurderinger, som er »helt på månen«.

Siden er en specialenhed blevet sat i gang med at se på de 100 mest skæve vurderinger, hvor grundværdien er »markant« større end ejendomsværdien, og konklusionen er klar: 

»I de fleste tilfælde er der tale om fejlfortolkning af plangrundlaget eller datafejl. Vurderingsstyrelsen er i gang med at rette åbenlyse fejl, der giver markante afvigelser,« fremgår det af det nye materiale fra Skatteministeriet.

Skatteminister Jeppe Bruus siger til Børsen fredag, at boligejere, der har klaget til Vurderingsstyrelsen over en for høj vurdering af deres grund, vil få svar inden for 14 dage:

»Vurderingsstyrelsen behandler sagerne inden for 14 dage, og den gennemsnitlige sagsbehandlingstid er p.t. på en uge.«