Nu falder inflationen i Danmark – forbrugernes humør er i hopla

Billige charterrejser trækker den danske inflation ned i juli. De faldende feriepriser har dermed overvundet de stigende benzin- og dieselpriser. Samtidig er forbrugertilliden skudt i vejret.

Lavere priser på pakkerejser har overvundet stigende brændstofpriser og har sendt den danske inflation ned i juli. Fold sammen
Læs mere
Foto: VASSIL DONEV/EPA/Ritzau Scanpix
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Inflationen i Danmark faldt i juli til 1,7 procent fra 1,9 procent i juni 2021.

Det fremgår af dugfriske tal fra Danmarks Statistik.

Samtidig går de danske priser mod strømmen i de 27 EU-lande, hvor inflationen i juli steg til 2,5 procent fra 2,2 procent

Det er priserne på pakkerejser, der trækker den danske inflation ned, fremgår det. Men den faktor, der trækker mest i den anden retning, er priserne på brændstof til transportmidler.

»I 10 EU-lande er pakkerejser den produktgruppe, der trækker mest ned i inflationen i juli. Dog trækker pakkerejser markant mere ned i den danske inflation i forhold til inflationen i EU,« skriver Danmarks Statistik.

Samtidig viser tallene, at forbrugertilliden i august stiger til 4,4 fra 2,6 i juli.

»Det er den største stigning i forbrugertilliden siden maj, hvor den ellers har ligget bomstille siden. Forbrugertilliden er nu på alle måder vendt retur til de niveauer, som herskede før krisen. Inden krisen ramte, lød forbrugertilliden på omkring 4, men var næsten nede og runde -12 i begyndelsen af coronakrisen,« skriver Jeppe Borre, cheføkonom i Arbejdernes Landsbank, i en kommentar.

Ifølge ham viser tallene, at Danmark er ved at forlade krisen i hastigt tempo.

»Forbrugertilliden stiger igen, og det er der en rigtig god grund til. Vi står i en situation med utrolig stærk vækst, faldende arbejdsløshed og et pandemiomfang på kraftigt tilbagetog sammenlignet med i vinters. Vi kan således sætte et kæmpestort flueben ved, at tilliden er tilbage på niveauet før krisen. Det ser altså ikke ud til, at deltavarianten har påvirket forbrugerne i særlig grad, og godt for det,« skriver cheføkonomen.

Stigningen skyldes primært forbrugernes vurdering af Danmarks nuværende økonomiske situation sammenlignet med for et år siden.

Cheføkonom i Arbejderbevægelsens Erhvervsråd (AE), Erik Bjørsted, bider mærke i, at det er tilliden til landets økonomi, der først og fremmest trækker indikatoren op. Og han fremhæver også, at de danske forbrugere opfører sig fornuftigt.

»Forbrugertilliden er nu lige så høj som før krisen. Det er en god nyhed. Forbrugerne har dog fødderne solidt plantet på jorden, og det skal vi være glade for. De gange, det er brændt på i dansk økonomi, har vi som optakt til en overophedning ofte set en vild forbrugsfest. Danskerne er dog ikke ramt af forbrugsfeber, selvom temperaturen er høj i dansk økonomi, og det er betryggende,« skriver han.

Erik Bjørsted mener, at dansk økonomi nu klarer sig så godt, at politikerne kan drosle ned for hjælpepakkerne og sænke farten, så økonomien ikke bliver overophedet.

»Politikerne skal dog ikke panisk hamre bremsen i. Der er plads til at bremse moderat, så der fortsat er rift om arbejdskraften, og vi kan få endnu flere i arbejde,« skriver han.