Falsk tilbud: Dobbelttjek prisen før du køber på udsalg

Prisanalyse viser, at varer på udsalg ikke altid er en god handel. Mange butikker sætter nemlig priserne op for at sænke dem igen til Black Friday.

Hver tiende tilbudsvare koster det samme - eller mindre - resten af året end til Black Friday. Det viser tal fra PriceRunner, som kalder det falske tilbud. (Arkivfoto) Henning Bagger/Ritzau Scanpix Fold sammen
Læs mere

Supertilbud - chokpris - restsalg!

Black Friday står for døren, og snart er der gule tilbudsskilte overalt.

Men det gælder om at se sig for, før man river varer ned fra hylderne. Mange af dem er nemlig slet ikke billige, viser tal fra prissammenligningstjenesten PriceRunner.

»Vores analyse viser, at mange butikker sætter priserne op før udsalget. Så det kan godt være, at prisen bliver sat ned. Men varen er ikke billigere end resten af året,« siger Martin Andersen, der er direktør for PriceRunner.

Derfor er september og oktober statistisk set de dyreste måneder at shoppe i. Og selv om prisen bliver slået ned til Black Friday i november, kan det reelt være status quo.

»Det kalder vi et falsk tilbud,« siger Martin Andersen.

Forbrugerrådet Tænk kender udmærket til tendensen og bliver jævnligt kontaktet af forbrugere, som føler sig vildledt af tilbudsprisen.

Det kan være tilbud, hvor varen egentlig kostede det samme - eller ligefrem var billigere - tidligere på året.

»Det er udbredt omkring Black Friday. Og det er som udgangspunkt ikke i strid med markedsføringsloven - det er bare ikke et godt tilbud,« siger Maria Liljeqvist, der er seniorjurist ved Forbrugerrådet Tænk.

En omfattende analyse fra sidste år viser, at næsten halvdelen af de produkter, som blev sat op i pris i efteråret, efterfølgende kom på udsalg til Black Friday. PriceRunner forventer derfor, at den samme tendens vil fortsætte i år.

»Det betyder ikke, at man aldrig kan gøre en god handel til Black Friday. For det kan man helt sikkert. Man skal bare dobbelttjekke, at varen reelt er billig,« siger Martin Andersen.

Forbrugerrådet Tænk anbefaler, at du bruger PriceRunners søgemaskine. Her kan du nemlig gå tilbage og se, hvad varen har kostet tidligere på året.

»Vi anbefaler, at man laver sin research på forhånd. For det kan være rigtig svært at gennemskue. Og der er mange gode tilbud men der er også en masse tilbud, som ikke er en god handel,« siger Maria Liljeqvist.

Analysen fra PriceRunner viser samtidig, at selv om Black Friday er store udsalgsdag, er 87 procent af produkterne faktisk billigere på andre tider af året.

»Så man skal forberede sig hjemmefra og tænke over, hvad man går efter. Så man ikke lader sig forblænde af tilbuddene og den hektiske stemning,« siger Maria Liljeqvist.

/ritzau fokus/