Black Friday lokker Dankortet op af lommen på halvdelen af danskerne

Hver anden dansker har planer om at shoppe på fredag, hvor Black Friday får detailhandlen til at kaste om sig med nedsatte varer. Det viser en ny undersøgelse. Det er ikke kun forbrugerne, der har taget dagen til sig. Et stigende antal butikker hopper med på tilbudsbølgen, men de spiller ifølge Forbrugerombudsmanden ikke altid efter reglerne.

Mange står klar til at hive varerne ned af hylderne, når butikkerne slår dørene op på Black Friday. Ifølge en ny undersøgelse er elektronik særligt eftertragtet hos mændene, mens det hos kvinderne særligt er tøj, sko eller accessories. Billedet er fra Black Friday i Herlev i 2015.   Fold sammen
Læs mere
Foto: Mathias Løvgreen Bojesen

Rødglødende dankort, proppede bæreposer, tilbudsskilte og et mylder af mennesker kommer til at fylde de danske handelsstrøg på fredag, hvor dette års Black Friday finder sted. 48 procent af danskerne har tænkt sig at shoppe på dagen, der er blevet årets største handelsdag. Det viser en ny undersøgelse.

Undersøgelsen, hvor man har spurgt 1.007 personer fordelt over hele landet, er foretaget af analyseinstituttet YouGov på vegne af DIBS, som leverer online-betalingsløsninger. I 2017 foretog man en tilsvarende undersøgelse, hvor 45 procent af de adspurgte svarede, at de havde tænkt sig at shoppe på Black Friday. Alt peger på, at der igen i år vil blive sat handelsrekord.

Det er ikke kun forbrugerne, der har taget den amerikanske tilbudsdag til sig. Ifølge Dorte Wimmer, forbrugerekspert ved Retail Institute Scandinavia, deltager også et stigende antal detailhandlere i ræset.

»Black Friday er ikke særlig gammel i Danmark – det er kun fem år siden, jeg så de første danske initiativer. Sidste år var der rigtig mange, som deltog, og jeg forventer, at der er endnu flere i år,« siger hun.

Dagen skydes officielt i gang torsdag ved midnat, men allerede flere dage før er butikker og onlinehandlere begyndt at tilbyde forbrugerne rabatprocenter. Faktisk er det blevet så naturligt med rabatter i forbindelse med Black Friday, at det ligefrem er unaturligt, hvis der ikke er penge at spare.

»Sidste år valgte man i butikken Mads Nørgaard, at de ikke ville deltage i Black Friday, og det blev der talt om. Allerede der var det unormalt ikke at være med. Det siger noget om, hvor stor en tilbudsdag det er,« siger Dorte Wimmer.

En undersøgelse, som Foreningen for Dansk Internethandel lavede i oktober, viser, at tre ud af fire onlinebutikker i år vil deltage i Black Friday. Knap halvdelen af onlinebutikkerne forventer, at salget bliver mindst 25 procent bedre end sidste år.

Tilbud vildleder kunderne

Tilbudsskiltene skal guide forbrugerne til, hvor der er penge at spare, men det gør de ikke altid. Sidste år rettede Forbrugerombudsmanden kritik mod Jysk, Bauhaus og Skousen for i 2016 at have vildledt forbrugerne på Black Friday.

Jysk annoncerede med en hovedpude til 600 kr., hvilket skulle svare til, at man fik en rabat på 50 procent. Det viste sig, at puden i flere måneder havde kostet selvsamme beløb. Bauhaus annoncerede, at butikken gav 20 procents rabat på nogle døre, som kostede 1.079 kr., men de kostede få dage inden Black Friday 899 kr. Skousen reklamerede ligeledes med 20 procents rabat på en vaskemaskine, som kort inden havde været billigere.

Derfor er det en god idé, at forbrugerne sammenligner priser ved forskellige forhandlere, inden de sætter tilbudsjagten ind.

»Der er klare regler for, at butikkerne skal sætte priserne så meget ned, som de reklamerer med, men det er stadig en god idé at kigge sig godt om, så man er sikker på, at man rent faktisk får et godt tilbud,« siger Dorte Wimmer.

Unge jager tilbud online

Størstedelen af handlen på dette års Black Friday kommer ifølge undersøgelsen fra YouGov til at foregå online. Det overrasker ikke Henriette Høyer, Head of Sales hos DIBS, da onlinehandlen generelt set har medvind.

»Onlinehandel vækster voldsomt. Vi estimerer, at onlineforbruget for hele året ender på 133 mia. kr., hvilket er en stigning på 23 procent i forhold til 2017. Den store stigning vil også smitte af på handlen Black Friday,« siger hun.

Det er primært de yngre forbrugere, der vil jage tilbuddene på nettet. Omkring hver tredje af de adspurgte i aldersgrupperne 18-29 år og 30-39 år i YouGovs undersøgelse svarer, at de har tænkt sig at handle online på Black Friday. Til sammenligning gælder det omkring hver tiende på 50 år eller derover.

»Generelt set er det de yngre forbrugere og småbørnsfamilier, der handler mest på nettet, og det vil også slå ud denne dag. De helt unge er typisk mere prisfølsomme end andre forbrugere, fordi de ofte har en lavere indkomst, og derfor handler de, når der er tilbud,« siger Henriette Høyer.

Sidste år registrerede DIBS på Black Friday en stigning i antallet af transaktioner hos danske webshops på 46 procent sammenlignet med 2016.

Mere end bare julehandel

Tilbudsdagen er en oplagt mulighed for forbrugerne for at få julegaverne i hus. Men hos DIBS tydede det i 2017 ikke på, at der blev handlet mindre i december på grund af Black Friday.

»Sidste år kunne vi ikke se en stor nedgang i antallet af transaktioner op til Black Friday, og vi kunne heller ikke se, at julehandlen efterfølgende blev påvirket. Så jeg er sikker på, at det generelt er en god dag for butikkerne,« siger Henriette Høyer.

Dorte Wimmer er ikke i tvivl om, at en stor del af varerne, der bliver solgt på Black Friday, er julegaver. Men der ryger også andet i indkøbskurven, og de fleste forbrugere køber mere, end de oprindeligt havde planlagt. Derfor er hun enig i, at dagen er god for mange detailhandlere.

»Butikkerne tjener ikke nødvendigvis meget på hver vare, når de giver kunderne store rabatter, men mange sælger flere varer og henter på den måde ekstra fortjeneste. Nogle detailhandlere får også hjælp fra leverandørerne til finansieringen,« siger hun.

Detailhandlere, som kan få et stort salg som følge af Black Friday, er store webshops som Zalando og Boozt. De har i forvejen mange kunder, som efterspørger deres varer, og har allerede flere dage inden Black Friday sænket priserne. Butikker, som sælger elektronik og legetøj vil formentligt også tjene godt, da produkterne er nemme at købe og sammenligne ved forskellige forhandlere.

PostNord forventer at håndtere 900.000 pakker som følge af Black Friday, hvilket er 25 procent flere end forrige år.