Benzinprisen banker i vejret – der venter dig en ordentlig ekstraregning

Forsyningskrisen har fået benzinpriserne til at stige til historisk høje niveauer. Det gør det dyrt at besøge landets tankstationer – og ekstraregningen lander oven i de stigende naturgaspriser.

På grund af forsyningskrisen er prisen på benzin historisk høj. Hvis det fortsætter, kan det komme til at koste danskerne dyrt. Fold sammen
Læs mere
Foto: Niels Christian Vilmann/Ritzau Scanpix
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Aldrig før har danskerne skullet betale så meget for at tanke bilen op. Det kan betyde en årlig ekstraregning på mange tusinde kroner for den enkelte familie.

Benzinpriserne satte tirsdag rekord, således at man skulle betale hele 14,29 kroner for en liter blyfri 95-benzin hos benzinselskabet OK. For en måned siden kostede samme liter 13,29 kroner, så det er blevet 50-60 kroner dyrere at fylde samme tank op på 30 dage. I august lå literprisen på 12,89 kroner.

Privatøkonom i Arbejdernes Landsbank, Brian Friis Helmer, fortæller at de høje benzinpriser vil kunne mærkes i danskernes økonomi.

»Priserne er høje, og også højere end inden coronakrisen. Det er bestemt noget, der kan mærkes i den enkelte families økonomi, når man skal ned og have tanket bilen op,« siger han.

Trafikken er tilbage på vejene

Det er de høje priser på naturgas, som sammen med forsyningsproblemer verden over lægger pres på at bruge kul og råolie som alternative ressourcer. Da det i øjeblikket er svært at følge med efterspørgselen på oliemarkedet, giver det konkurrence på olien, som raffinaderier omdanner til benzin. Olieprisen er mere end fordoblet siden sidste år på samme tid som følge af den pludseligt store efterspørgsel oven på coronaepidemien.

Her er trafikken på vejene tilbage igen, og mange steder er den faktisk større, end den var, før Danmark blev lukket ned for over halvandet år siden.

Situationen er den samme i mange europæiske lande, hvor benzinprisen dagligt sætter rekord, mens dieselprisen endnu holder sig lidt tilbage. I Storbritannien lå benzinprisen i weekenden på det højeste niveau siden april 2012.

Giver stor ekstraregning

Privatøkonom Brian Friis Helmer har regnet på, hvad det nuværende prisniveau vil kunne komme til at koste en gennemsnitlig bilist, hvis de nuværende priser varer ved. Han har taget udgangspunkt i en bilist, der kører 20.000 kilometer om året, og som kører 16 kilometer per liter benzin.

»Hvis man sammenligner med det tidspunkt, hvor priserne var helt i bund i april 2020, ville det nuværende prisniveau til sammenligning give en prisstigning på lige under 500 kroner om måneden. Og hvis man sammenligner med slutningen af 2020, hvor priserne var mere normale, så vil det koste omkring 300 kroner mere om måneden,« siger Brian Friis Helmer.

På årsbasis vil det sammenlignet med prisniveauet fra starten af coronakrisen medføre en prisstigning på 5.800 kroner. Og hvis man sammenligner med slutningen af sidste år, vil de nuværende priser koste bilisterne 3.800 kroner mere om året.

»Der er ingen tvivl om, at det er blevet dyrere at køre hen til benzintanken og fylde sin bil op med benzin. Og det kommer oven i de øvrige energipriser, som er steget, hvor især husstande med naturgas har set prisen buldre op i de seneste måneder,« fortæller Brian Friis Helmer.

For kun en uge siden forudså den amerikanske bank Goldman Sachs, at de globale oliepriser, som lige nu ligger på omkring 86,50 dollar per tønde råolie, inden nytår kan nå op på 90 dollar. Konkurrenten Bank of America tror, at den ventede kolde vinter kan bringe prisen helt op på 100 dollar per tønde.

Alle følger hinanden tæt

OK er et energiselskab ejet af kunder og forhandlere. Størstedelen af OKs benzinanlæg ejes af selvstændige brugsforeninger eller Coop Danmark-butikker.

»Vi sidder hver dag og ser på, hvad vores konkurrenter gør, for vi vil være konkurrencedygtige på prisskiltene. I dag ligger benzinprisen på 14,29 kroner. Det er det højeste nogensinde. I 2014 lød rekorden på 12,76 kroner for en liter. Det bliver en forholdsvis stor belastning for forbrugernes privatøkonomi, navnlig dem, der kører en del,« siger salgsdirektør Anders Knudsen fra OK.

Han fremhæver, at prisen på råolie i dag ligger på omkring 86 dollar, hvor den i januar lå på 60 dollar. Da coronakrisen begyndte i marts-april 2020, lå prisen helt nede på cirka 20 dollar pr. tønde.

»Hvis Q8, Circle K eller andre melder ud om prisstigninger, følger vi også med, men vi ligger generelt ti øre under. Sætter konkurrenterne prisen ned, gør vi det også. Man kæmper om markedet og kunderne, og når det enkelte selskab synes, at det har mistet for mange kunder, bruger man penge på en priskrig. Vi har en anbefalet listepris, der er ens for hele landet, men der kan sagtens være lokale forskelligheder, når den lokale forhandler – herunder Brugsen – vælger at tilbyde en lavere pris for at trække kunder til,« forklarer Anders Knudsen.

Danmark er dog ikke ramt af forsyningsproblemer, som man ser dem i for eksempel Storbritannien. Her er der mangel på chauffører til at køre varer, herunder benzin, ud.

»Vi skal nok få kørt benzinen ud. Storpolitiske forsyningsproblemer kan påvirke, at prisen på benzin stiger, inden vi får den til Danmark, men der er intet i selve Danmark, der gør, at priserne stiger,« siger Anders Knudsen.

min.js",d.parentNode.insertBefore(o,d)}}(document,0,"infogram-async");

LÆS MERE