Vi finder trøst i dyre europæiske vine under nedlukningen

Handlen med vin vokser i både detailhandlen og online, og nye podcast om vin dukker op. Tiden kalder på fordybelse, selvforkælelse og nydelse, og måske er det derfor, vinen har momentum lige nu, mener fremtidsforsker. Den status har gjort vinen til en mere legitim »synd« end andre alkoholiske drikke.

Danskerne vil gerne have vin og selvforkælelse under coronakrisen. Både detailhandel og onlinehandel melder om vækst. Fold sammen
Læs mere
Foto: Henning Bagger/Ritzau Scanpix

Nedlukningen af landet kværner langsomt, men ufortrødent videre, og danskerne har på ny vænnet sig til lukkede butikker, hjemmearbejde og minimal social kontakt. Og alt imens danskerne sukker længselsfuldt efter at kunne indtage savnede vandhuller, vinbarer og restauranter, griber de i stigende grad selv proptrækkeren og henter både flere og dyrere vine hjem til hulen for at trøste sig selv og den nærmeste omgangskreds med god vin i en mørk tid.

Sådan lyder meldingen fra både den fysiske detailhandel og for aktørerne på det blomstrende marked for vinsalg online. Med vækstrater på 45 procent i seneste regnskabsår har onlinesupermarkedet Nemlig.com været en af coronakrisens store vindere. Den vækst har man også kunnet aflæse på vinsalget, fortæller Carsten Pedersen, som er kategorichef for vin og spiritus i onlinesupermarkedet.

»Vinsalget er fordoblet fra 2019 til 2020, og vi har oplevet en markant vækst i de dyrere varianter, hvor vi har haft nemmere ved at sælge partier af meget dyre vine som Vega-Sicilia og Pingus. Vi har masser af billigere vine, men helt generelt spenderer folk i gennemsnit mere pr. flaske end normalt,« siger Carsten Pedersen, som dog ikke vil afsløre, hvor meget højere gennemsnitsprisen er.

Marianne Levinsen, forskningschef hos Fremforsk

»Det er mørkt og koldt, og der er ikke umiddelbart noget håb at spore i regeringens udmeldinger. Så når vi drikker oftere og bedre, er det også et udtryk for, at vi er pressede og trænger til trøst.«


Når Carsten Pedersen har analyseret data fra vinindkøbene, har han også lagt mærke til, at kunderne er blevet mere »eurocentriske« i løbet af det seneste år. Måske hænger det sammen med, at kundegruppen er blevet udvidet til også at omfatte folk i 60+-segmentet, som krisen har lært at handle online.

»Champagnesalget bliver ved at stige – selv her i januar, langt fra nytåret. Vi har også set stor vækst på både bordeaux og bourgogne, især efter at vi har lanceret vores eget bourgognehus med priser, som gør, at folk tør prøve det af. I det hele taget er det de mere lette og elegante vine, der efterspørges lige nu, og i mindre grad oversøiske frugtbomber« siger Carsten Pedersen, som afslører, at omsætningstallene allerede nu peger i retning af endnu et godt år.

Handel har taget kvantespring

Onlinevinhandlen Winefamly, hvis forretningsmodel baserer sig på at tilbyde vine til fordelagtige priser til betalende medlemmer, har ligeledes oplevet en gevaldig vækst i det seneste år, fortæller Thomas Pedersen, som er ansvarlig for virksomhedens økonomi og indkøbsstrategi.

»Onlinemodningen har taget et kvantespring i løbet af det seneste år. Folk ser nu for alvor fordelene ved at handle vin på nettet, og det har vi kunnet mærke. Vi har fået væsentligt flere kunder i 2020, og under første nedlukning fra marts til maj 2020 solgte vi mere end dobbelt så meget vin som i samme periode året forinden. Gennemsnitsprisen på de vine, folk lægger i kurven, er også steget en smule.«

Ud over en stærkt øget kundetilstrømning er den mest iøjnefaldende tendens, at kunderne i højere grad sammensætter kasser med én eller to flasker dyr vin og derefter udligner kassens samlede pris med billigere vine.

»Kvalitet er en trend, der brager igennem lige nu. Det kan vi mærke. Interessen for bourgogne er for eksempel stærkt stigende, men om den skal tilskrives corona, eller at vi har været mere aktive med nye lanceringer, er selvfølgelig svært at sige,« siger Thomas Pedersen.

Vin i bevidstheden

I det hele taget synes vinen at have momentum lige nu – ikke blot i form af mere vin i glassene, men også i form af mere vin i bevidstheden. Alene i år er indtil flere nye danske vinpodcast føjet til de mange eksisterende, og flere er på vej.

Men hvorfor er det lige vinen, vi tyr til i en kold og kedelig krisetid som den nuværende?

Det er, fordi tiden kalder på både nærvær, nydelse og fordybelse, og her kan vinen noget særligt, mener Marianne Levinsen, som er forskningschef hos Fremforsk, Center for fremtidsforskning.

»Den øgede interesse for vin er en del af den forfinelse og dyrkelse, vi i de seneste 10 til 15 år har set på det gastronomiske område. Vi ser en kulmination på den vækstrejse, som fødevareområdet har været igennem. Der er stadig en eksklusivitet over vin, som gør det mere acceptabelt at indtage end for eksempel øl, som stadig har et skær af røgfyldte, brune værtshuse over sig. Øl er i højere grad en social drik, som går bedre i spænd med koncerter og festivaler end vin, som hænger bedre sammen med fordybelse og nydelse i mere intime rammer. Hvor øl er ekstrovert, er vinen måske mere introvert.«

»Det er en generel tendens fra marts sidste år, at folk køber noget lidt bedre med hjem,« lyder det fra detailgiganten Coop. Fold sammen
Læs mere
Foto: Henning Bagger/Ritzau Scanpix.

På samme tid er samfundet i stigende grad fokuseret på bevægelse og sundhed. Men på paradoksal vis er det, som om vinens finere status gør den til en mere legitim drik at »synde« med i forhold til andre alkoholtyper. Den teori kan der være noget om, mener fremtidsforskeren, som dog også peger på andre, helt jordnære grunde.

»Det er mørkt og koldt, og der er ikke umiddelbart noget håb at spore i regeringens udmeldinger. Så når vi drikker oftere og bedre, er det også et udtryk for, at vi er pressede og trænger til trøst. Samtidig er vi hjemme, og vi skal hverken køre, efter at vi har drukket, eller dagen efter, så det er nemt at give efter for fristelsen.«

Marianne Levinsen, forskningschef hos Fremforsk

»Jeg tror på, at der bliver tale om en genkomst til »de brølende 20’ere«, som vi så det efter Første Verdenskrig. Lige nu står vi alle som utålmodige galopheste i startboksen.«


Spørger man fremtidsforskeren, går det momentum, som vinen oplever netop nu, heller ikke væk igen, når krisen engang er overstået.

»Jeg tror på, at der bliver tale om en genkomst til »de brølende 20’ere«, som vi så det efter Første Verdenskrig. Lige nu står vi alle som utålmodige galopheste i startboksen, og mange har fået en pose penge frigjort til forbrug, fordi de ikke har kunnet bruge dem på at rejse eller gå ud. Efter den seneste finanskrise talte vi meget om det 'argumenterede forbrug'. Det vil sige, at folk begynder at bruger mange penge på kvalitetsprodukter, som giver dem en særlig følelse af merværdi i livet, mens man ser ned på forbrug for forbrugets skyld.«

Fysiske butikker oplever vækst

I den fysiske verden tegner samme billede sig. Hos Vinoteket i Gentofte oplever indehaver Lars Byager, at der bliver kastet lidt flere penge efter vinen i denne periode. Gennemsnitsprisen på de vine, han har solgt i løbet af 2020, ligger cirka ti procent højere end året før. Det samlede salg er dog ikke steget, men det er til gengæld interessen for lettere, europæiske vine.

Også hos detailgiganten Coop har man omsætningsmæssigt haft den bedste januar længe, fortæller Brian Karstens, som er kategorigruppechef for vin og spiritus. Vinen alene har haft en vækst fra 2019 til 2020 på to til tre procent, fortæller han – og det skal ses i lyset af, at 2019 var et rigtig godt år.

»Det er en generel tendens fra marts sidste år, at folk køber noget lidt bedre med hjem. Gennemsnitsprisen er let stigende. Det er meget muligt, at vi lige nu oplever en nedsivning fra det manglende salg af vin på restauranter. De penge, som folk ville have brugt på god vin ude i byen, kan de lægge her i stedet.«

Brian Karstens mener, at vinen er oplagt at samles om i en tid, hvor man ikke kan foretage sig så meget andet. Derfor gennemfører Coop i næste måned landets største virtuelle vinsmagning, hvor man forventer at sælge i omegnen af 10.000 smagekasser, som folk kan smage på hjemme i stuerne under kyndig onlinevejledning af Coops vineksperter. En begivenhed, som formentlig ikke havde vundet samme tilslutning under normale forhold.

Det er netop i sådanne fællesskaber, at vinen kan noget særligt, mener fremtidsforsker Marianne Levinsen.

»Vin er et gigantisk nørdeområde, hvor man kan fordybe sig i det uendelige i terroirs, historie, proveniens og vintyper. Og de digitale fællesskaber, der opstår omkring vinen lige nu, er sindssygt stærke. Samtidig er det en hobby, der er tilgængelig og nem at udøve i sammenligning med meget andet. Det bliver derfor også sindssygt spændende at se, i hvor høj grad coronaens indflydelse på vores forbrug kommer til at ændre vores forbrugsmønstre efterfølgende. Måske kommer vi generelt til at drikke mindre, men bedre? Der er i hvert fald noget, der tyder på det.«