Ro er blevet det moderne menneskes nye Ironman

For ti år siden skulle vi helst have drøntravlt, være online 24-7 og vise på Facebook, at vi kunne gennemføre en Ironman, mens vi passede karrierejobbet og var far til fire. Men ikke mere. Nu er det cool at trække vejret dybt og være i zen.

Mads Kornerup
»Jeg har ikke en fast meditations- eller yogapraksis, selvom jeg gerne ville. Jeg har ikke selvdisciplinen til at overholde en særlig rutine. Men jeg bruger åndedrætsøvelser og yogastræk hver eneste dag,« fortæller Mads Kornerup Fold sammen
Læs mere
Foto: NIELS AHLMANN OLESEN

Tonen slås an på en nepalesisk syngeskål af Mads Kornerup, kreativ direktør i det internationale smykkebrand Shamballa. Vi indleder interviewet med en hurtig meditation. Smartphonen hives frem, og vi får fem afmålte minutter til at zone ind på vores åndedræt, mens vi forlader verden. Vi skal være stille, hive os selv op ved hårrødderne og åbne brystet.

Mads Kornerup og de ansatte i Shamballa Jewels har obligatorisk meditation på arbejdspladsen. Fold sammen
Læs mere
Foto: Niels Ahlmann Olesen.

»Jeg har ikke en fast meditations- eller yogarutine, selvom jeg gerne ville. Jeg har ikke selvdisciplinen. Men jeg bruger åndedrætsøvelser og yogastræk hver eneste dag,« fortæller han, da uret ringer og syngeskålen har fået de tre korte slag, der signalerer, at vi er færdige.

Namasté.

»Jeg bruger meditationsvejrtrækningen effektivt, for eksempel, når jeg sidder i møder eller på en flyvemaskine. Så observerer jeg min vejrtrækning i brystkassen og i maven. Særligt hvis jeg er utålmodig eller utilfreds, så bruger jeg min vejrtrækning til at berolige følelserne. Jeg bliver en bedre forhandler, formidler og forretningsmand, fordi jeg ikke bliver sur og ophidset eller grebet af en følelse,« siger Kornerup.

Det var i New York, Mads Kornerup mødte meditationen tilbage i 1997. Dengang boede han i storbyen, hvor han først fotograferede, siden fik voksende succes med sine smykker. Yoga og spiritualitet var langt fra mainstream, og slet ikke for mænd, men Mads Kornerup følte en tiltrækning. I dag er hans smykker, der bæres af berømtheder som Jay-Z og Karl Lagerfeld, inspireret af Østens mystik, og det samme er resten af Kornerups tilværelse. Han tilbyder yoga og meditationsøvelser til sine medarbejdere – med tvungent fremmøde – og bruger selv meditationen til at træde et skridt tilbage fra den hektiske modebranche. Og det virker.

»Jeg bliver ganske enkelt ikke stresset. Jeg forstår ikke, når folk i min omgangskreds siger, at de er stressede. Hvis du er stresset, er der kun tre spørgsmål, du skal stille dig selv: Lytter du til din vejrtrækning, kan du sidde stille og kan du holde kæft? Kan du det, så kan du meditere, og hvis du kan meditere, kan du finde ro.«

Mads Kornerup affejer fordommene om, at meditation kræver, at du er særligt spirituel, new age-hippie eller praktiserende buddhist.

»Det er en meget målrettet og konkret praksis. Vi afholder sessioner på en halv time en til to gange om ugen ude på en given virksomhed, hvor vi arbejder med åndedræt, bevægelse og meditation,« fortæller Marie-Louise Strøyberg, og understreger, at det er den kontinuerlige hjælp fra virksomheden til at fastholde meditationen, der gør at de ansatte holder fast. Fold sammen
Læs mere
Foto: NIELS AHLMANN OLESEN.

»Hovedproblemet i dag er, at ingen giver sig selv frirummet til at lave ingenting og kun lytte til åndedrættet. Men det er vores vigtigste redskab til overlevelse. Hvis vi lukker ned for det, dør vi indenfor fem minutter. Alligevel har den digitaliserede hverdag bragt os til et sted, hvor det føles som en uoverkommelig opgave at være opmærksom på lige præcis det.«

Mads Kornerup er overbevist om, at folk der mediterer ikke bare kommer til at få et større menneskeligt overskud og tilknytning til deres omverden, de bliver også mere kompetente medarbejdere:

»De store begavelser fra Antikken og senere, fylder jo stadig i vores bevidsthed i dag. Og deres tanker fik plads, fordi der ikke var så meget andet at lave. Der er stor enighed hos filosoffer og fremtidsforskere i dag om, at for at komme frem til de større ideer og indsigter, så skal man have tid, hvor man ingenting laver, ingenting skal og ikke har kontakt med nogen.«

Ud med sixpack, ind med zen

Det er blevet en ting, det dér med at søge ro i stedet for hård, fysisk aktivitet. Ifølge trendforsker Mads Arlien-Søborg er meditationsbølgen kommet rullende fra USA med større og større kraft. For ti år siden var det forbeholdt hipsterne i New York-bydelen Williamsburg. I dag er disciplinerne spirituel yoga og mindful fitness i stigende grad populære hos storbymennesket, der har smæk på tilværelsen og brug for ro.

»Vi er gået fra den fysisk betonede selvudvikling til det meningsgivende. Idealet har ændret sig, og det er ikke trendy at have en sixpack mere. Nu skal du være mentalt veltrænet. Du ser stadig flere kendte, der poster billeder af deres nyfundne livskvalitet; og de må pludselig gerne se lidt »sloppy« ud. Det gør det endda nemmere for den brede befolkning at relatere til dem.«

Mads Arlien-Søborg mener ikke, at det kun er efterdønningerne af finanskrisen og den skepsis, den vakte overfor den ekstreme materialisme, vi oplever nu. Det er snarere en reaktion på vores hverdag, hvor kravene på arbejdspladsen stiger, samtidig med, at vi udvikler skærmafhængighed.

»For ti år siden skulle vi helst fortælle om, hvor travlt vi havde, og hvor fedt det var. Nu kommer modreaktionen på det kæmpe forventningspres, som teknologien har skabt. Hjernen har behov for ro. I dag er det blevet helt legitimt at sige: Jeg lukker ned og er ikke tilgængelig.«

I USA er meditation blevet en markør for overskud, og de toneangivende erhvervsfolk markedsfører sig ikke længere med ekstremsport og vanvidstider på maratondistancen, men med åndelighed, ro og vejrtrækningsøvelser. Apples grundlægger, Steve Jobs, var en af pionererne inden for mindfullness og meditation frem til sin død i 2011.

»I USA når tendenser hurtigere op på et højere i ledelsesniveau. Herhjemme er det primært ledere fra den kreative klasse, der kaster sig ud i meditation. Der skal et generationsskifte til herhjemme, men så kommer vi virkelig til at se det slå igennem. Det bliver en megatrend,« vurderer Mads Arlien-Søborg.

Mads Arlien Søborg, trendekspert

»Idealet har ændret sig, og det er ikke trendy at have en sixpack mere. Nu skal du være mentalt veltrænet. «


Ingen wi-fi, tak

Meditationsbølgen rammer os midt i en tilværelse, hvor vi oplever et stigende behov for at være unplugged, altså opholde os steder, hvor der ikke er wi-fi og hvor vi ikke kan roame livet af os selv. Men paradoksalt nok opsøger vi samtidig meditationen på netop den smartphone, vi trænger til at holde fri fra. Tomas Barfod er trommeslager i bandet Who Made Who, musikproducer og DJ. Han er blevet grebet af meditation i en sådan grad, at han sammen med en partner har udviklet en nebengesjæft, hvor han tilbyder meditation til virksomheder ved hjælp af en app.

»Det er lidt ironisk, for lige nu er jeg meget mere presset end tidligere, fordi jeg passer to jobs. Alle de elementer, der skal til for at blive stresset, udsætter jeg mig selv for. Jeg skal både passe min musikkarriere, min iværksætterdrøm og et familieliv med små børn. Men nu har jeg heldigvis værktøjerne til at håndtere presset.«

Han står bag appen »Kompis«, der er baseret på et Ph.D.-studium for Novo Nordisk, hvor enkle neurologiske metoder, herunder meditation, skal hjælpe pressede medarbejdere til at forebygge stress og sygdom. Ideen kom, da han selv stod midt i børnekarusellen og samtidig skulle passe sin karriere.

»Jeg har bare altid haft et virkeligt travlt arbejdsliv, og så var det svært for mig at omstille mig fra en dag med mange mennesker og møder, og så komme hjem til familien og være på. Jeg opdagede, at jeg med få, enkle åndedrætsøvelser kunne få styr på omstillingen. Det blev et hverdags-hack, hvor jeg bare blev siddende i bilen tre minutter og mediterede, inden jeg gik ind til børnene.«

Han hæfter sig ved, at interessen blandt især mænd er stigende.

»Der har altid været åbenhed overfor yoga og meditation i musikmiljøet, hvor man lever hårdt. Men fordi der nu er hårde facts og forskning, som der understøtter tesen om, at meditation gør os til bedre medarbejdere, er der er også kommet en ny åbenhed. Især mændene vil se hårde facts og troværdig forskning, før de vil overgive sig til noget, der er så abstrakt som meditation.

Marie Louise Strøyberg laver meditations- og vejrtræningsøvelser på virksomheder. Fold sammen
Læs mere
Foto: Anna Falck.

Mændene er utålmodige og målrettede

Marie-Louise Strøyberg har også skabt en levej på det stigende behov for ro bag hjernebarken og mere overskud. Hun startede sidste år virksomheden Mind Your Business, der skal øge medarbejdernes intellektuelle kapacitet og overskud i hverdagen.

»Det er meget målrettet og konkret. Vi afholder sessioner på en halv time en til to gange om ugen ude på en given virksomhed, hvor vi arbejder med åndedræt, bevægelse og meditation,« fortæller hun.

Marie-Louise Stryberg, meditationsekspert

»Tendensen går imod, at vi kigger mere indad. Der er ikke længere samme prestige i et Rolex-ur eller et gennemført maratonløb som tidligere. «


WHOs rapport for de største sundhedstrusler i 2020 har stress og depression øverst på listen, og Marie-Louise Strøyberg ser, at der blandt erhvervsledere er kommet en ny forståelse for medarbejdernes mentale sundhed. Der er ved at ske et paradigmeskifte, hvor frynsegoder ikke er en stor julefrokost eller en firmabil. Blandt andet er det i stigende grad accepteret, at medarbejderne mediterer i løbet af arbejdsdagen.

»Tendensen går imod, at vi kigger mere indad. Der er ikke længere samme prestige i et Rolex-ur eller et gennemført maratonløb som tidligere. Det er måske pudsigt at en disciplin, der startede med fattige munke, som sad i templer og mediterede, nu er blevet en disciplin for erhvervsledere. Men det er jo ikke underligt, at de personer, der skal rumme mange udfordringer, også får et større behov for at tømme hovedet,« siger Marie-Louise Strøyberg, der dog mærker, at den Ironman-prægede sult efter resultater ikke har forladt toplederne:

»Min oplevelse er, at mændene er mere utålmodige. De vil se resultater. Ligesom når de går i træningscenter og vil se en bicepsmuskel, der vokser. Øvelserne skal være konkrete og målbare,« slutter hun.