Kulturkommentar: Vores »åh-så-almindelige« statsminister bør vise os sin bogreol

Hvis vi på sociale medier også fik et indblik i statsministerens kulturforbrug, kunne Berlingskes klummeskribent Jane Sandberg godt unde Mette Frederiksen både en professionel vinduespudser og kaviar til frokost.

»Der er intet normalt over at være statsminister. Ligegyldigt hvor mange makreldåser, vi åbner, ender de færreste af os altså med ansvar for et helt land, flytte til embedsbolig og køre i ministerbil,« skriver Jane Sandberg. Fold sammen
Læs mere
Foto: Thomas Lekfeldt

De seneste uger har vi på sociale medier kunne følge med i vores åh-så-almindelige statsministers hjemlige sysler. Vi har været med, når hun bager helt almindelige kanelsnegle, når hun spiser makrelmadder, og når hun på strømpesokker pudser vinduer.

Alle opslag er med til at tegne et billede af en helt almindelig kvinde. Altså hende, som så også lige besidder landets højeste, demokratiske embede. Vi er vidner til et kalkuleret forsøg på at skabe virkningsfuld kommunikation, der vil bygge bro til alle os, som også bager småkiksede kanelsnegle, ser verden gennem snuskede vinduer og er fint tilfreds med en rugbrødshapser.

Men lad os slå fast med det samme: Der er intet normalt over at være statsminister. Ligegyldigt hvor mange makreldåser, vi åbner, ender de færreste af os altså med ansvar for et helt land, flytte til embedsbolig og køre i ministerbil.

I stedet for at lefle for den såkaldte almindelige dansker (og hvem er det egentlig?), kunne statsministeren have valgt at fortælle noget om sig selv ud fra sit kulturforbrug. Det ville nemlig kommunikere meget mere om, hvad hun er for et menneske, og hvilke værdier hun styrer efter.

»Kultur er en stærk identitetsmarkør på sociale medier, fordi vores kulturforbrug siger meget om, hvem vi er. Meget mere end en makrelmad. «


Og når det nu er så magtpåliggende for statsministeren (og hendes rådgivere) at give os andre en bid af den »rigtige« Mette, hvorfor så ikke skilte lidt med bogreolen? Eller give os et screenshot fra en af de film, der kører på storskærmen på Marienborg. Hun kunne også vise os nogle af de billeder, hun har hængende på sine vægge. Ville den slags opslag have gravet en afgrundsdyb kløft til statsministerens vælgere? Nok snarere tværtimod.

For helt almindelige danskere er nemlig storforbrugere af kultur. Vi ser film, lytter til musik, ser på kunst, streamer teateroplevelser og downloader podcasts som aldrig før. Selvfølgelig for at blive underholdt, for at opleve sammen med andre eller for at få perspektiv og nye tanker.

Kultur er en stærk identitetsmarkør på sociale medier, fordi vores kulturforbrug siger meget om, hvem vi er. Meget mere end en makrelmad. Det burde statsministerens SoMe-ansvarlige vide.

Når man bruger sociale medier så strategisk som led i en positionering af en politiker, så burde ham med hænderne på tastaturet løfte blikket fra makrel i tomat og tilføre sin chef lide mere esprit, når hun træder op på sociale medier. Både for at give troværdige facetter af mennesket bag ministertitlen, men også for at understrege, at kultur er et grundvilkår for, at vi lever liv, vi kan holde ud. Også – og måske især – når det er svært. Også selvom man er statsminister.

Så kære statsminister: Hvilke bøger har givet dig glæde og trøst i coronatiden? Hvad lytter du til, når du løber din morgentur? Og hvad glæder du dig til at opleve sammen med din familie og venner, når vi igen kan opleve kultur sammen?

Hvis vi i stedet fik den slags opdateringer, ville jeg personligt unde statsministeren både champagne og kaviar til frokost, professionel vinduespudser og kanelsnegle fra en ordentlig bager.