Jill Byrnit: Det’ jul – er du cool nok til at skrue ned for gaverne?

Lad os se det i øjnene: Ingen har beskrevet den moderne danske jul bedre, end MC Einar gjorde det med sit 80'er-hit »Jul, det’ cool«: Det' de samme ting, vi spiser. De samme ting, vi laver. De samme ting i TV, de samme julegaver.

Jill Byrnit, Byline Fold sammen
Læs mere
Foto: Maria Albrechtsen Mortensen

Der er ingen vej udenom. Vi har passeret juledatolinjen og skal på den igen med julemusik og pakkekalender og gløgg og Tivoli-julemarked. Vi har overlevet halloween, græmmet os over mærkedagsimporten af sort forbrugsfredag og hovedrystet os igennem varianten med den helt formørkede uge for igen i år at gøre os fortjent til årets slutspurt: den årlige folkevandring op og ned ad Strøget. Med en frase lånt fra rapgruppen MC Einar.

»Ikke nok med at gaverne ikke batter meget for lykkefølelsen ved julen – det er desuden tvivlsomt, hvorvidt en gaves økonomiske værdi matches af den glæde, den måtte vække i modtagerens ende.«


For lad os se det i øjnene: Ingen har beskrevet den moderne danske jul bedre, end MC Einar gjorde det med sit 80'er-hit »Jul, det' cool«. Sangen, der år efter år ligger i top tre over de mest spillede julesange her i landet. Med varme og humor spidder de os, »vi traditionsbundne folk i traditionernes land, der hygger os lige så fint, vi kan«, og jeg håber af et rent julehjerte, at MC Einar for længst er kommet sig over at skulle betale dyrt for at låne en bid af den amerikanske juleklassiker »Sleigh Ride«.

Vi er befriende ens

I vores selviscenesættende tidsalder er juletiden en kærkommen påmindelse om, at under det sygelige behov for privatlivsudstilling på de sociale medier minder vi mennesker grundlæggende ret meget om hinanden og er dybest set befriende uoriginale i vores forehavender. Det kan jo være en trøst at vide, hvis du et øjeblik skulle blive påvirket af den massepsykotiske tvangstanke, at alle har det mere fedt end dig.

Det er i hvert fald ikke i juletiden, vi forsøger at udleve et iboende, unikt potentiale. Adskillige forskergrupper og meningsmålingsinstitutter har over årene kunnet dokumentere, at MC Einar havde ret: Det' de samme ting, vi spiser. De samme ting, vi laver. De samme ting i TV, de samme julegaver.

Så hvad går vi egentlig rundt og foretager os mere af ved juletid end på så mange andre tidspunkter af året? Jo, vi tilbringer mere tid med familien, dyrker traditioner mere, bruger flere penge på andre end os selv (og er generelt mere hjælpsomme) og tillægger mad større betydning.

Det burde jo ikke komme som en stor overraskelse, at det netop er førnævnte aktiviteter, der er i fokus ved juletid. Enhver julemarkedsføring med respekt for sig selv italesætter familiehygge, mad og gaver, og det er de aktiviteter, med hvilke vi forbinder julen.

Skru ned for gaverne

Men forskerne er gået skridtet videre og har kortlagt, hvilke af juleaktiviteterne der så rent faktisk gør os glade, og hvilke vi snarere burde ønske hen, hvor pebernødderne gror. Og her viser det sig, at vi med fordel kunne skrue ned for gaveudvekslingen, for ikke nok med at gaverne ikke batter meget for lykkefølelsen ved julen – det er desuden tvivlsomt, hvorvidt en gaves økonomiske værdi matches af den glæde, den måtte vække i modtagerens ende.

Dette er i forskningslitteraturen blevet kendt som julegavers dødvægt, og den måles, ved at man beder forsøgspersoner om at tænke på faktiske julegaver, de har modtaget, og estimere, hvor meget gaverne har kostet ude i butikken. Dernæst skal forsøgspersonerne angive, hvor megen værdi de selv tillægger hver enkelt gave. Forskellen mellem den anslåede butikspris og værdisætningen tolkes som et udtryk for, hvor meget gaven mister eller vinder i værdi i gaveudvekslingen.

Den gode nyhed er, at julen vitterligt lader til at gøre noget godt ved tilfredsheden hos langt de fleste adspurgte mennesker. Den triste nyhed er, at julegaver i visse undersøgelser kun bliver værdsat omkring 85 procent af deres markedsværdi. De taber med andre ord 15 procent et sted på vejen mellem indkøbet og gavegivningen.

Det er godt, at der er lang tid til næste år. Sikke tiden den går.