Udenlandske hotelkæder med i nyt boom: »København er en meget sofistikeret by«

København er for alvor blevet populær i udlandet – også blandt flere hotelkæder, der nu åbner hoteller i hovedstaden.

Få meter fra Rådhuspladsen er det nye hotel CitizenM inden længe klar til at tage imod gæster. Det er et af de nye udenlandske hoteller, som åbner i København. Fold sammen
Læs mere
Foto: citizenM

Hvis man de næste uger lægger vejen forbi H.C. Andersens Boulevard, er der god grund til at kaste et nærmere blik på nummer 12. Vinduerne på bygningen, der ligger et stenkast fra biografen Dagmar, Rådhuspladsen og Axel Towers, er prydet med portrætfotografier af københavnere i mange afskygninger.

Det er fotograf Marie Hald, som i samarbejde med det hollandske hotelkoncept citizenM fremviser alt fra det tatoverede muskelbundt, en cellospiller til manden i orange arbejdstøj. Udstillingen varer til 3. december, hvor bygningen slår dørene op for rejsende, der søger »affordable luxury« på byens nye hotel.

Fotografen Marie Hald udstiller i det nye hotel citizenMs vinduer, indtil gæsterne rykker ind 3. december. Fold sammen
Læs mere
Foto: Privat foto.

CitizenM har allerede hoteller i en lang række byer verden over og er langtfra den eneste udenlandske kæde, der nu kaster sin kærlighed på København. Over de næste år vil hotelkapaciteten i hovedstaden blive forøget med cirka 50 procent – og i adskillige tilfælde er hotellerne på udenlandske hænder.

Interessen kan ikke undre, hvis man har fulgt den stjerneregn, København har været genstand for på det seneste – tag blot rejseguiden Lonely Planet, der har placeret København øverst på intet mindre end »Best in Travel – Top Cities 2019«-listen. Det er ikke mindst gastronomien, arkitekturen og designscenen, guiden fremhæver.

»København har en stærk attraktionskraft internationalt, og byen får stor, international anerkendelse som destination. Det moderne storbysegment, der blandt andet interesserer sig for design, taler sig fint ind i forhold til de nye hoteller,« siger Kit Lykketoft, kongreschef i Wonderful Copenhagen.

CMO i citizenM, Robin Chadha

»København er en meget sofistikeret by i forhold til blandt andet kunst, og derfor arbejder vi sammen med lokale kunstnere«


»En sofistikeret by«

CMO i citizenM Robin Chadha har netop været i København i forbindelse med ferniseringen af de oplyste københavnerfotoer i de vinduer, hotellets gæster snart kan kigge ud ad. En af de ting, han er faldet for, er den københavnske design- og kunstscene. Derfor har hotellet også hyret Husk Mit Navn til at udsmykke en væg i hotellets rooftopbar, der er åben for alle.

»København er en meget sofistikeret by i forhold til blandt andet kunst, og derfor arbejder vi sammen med lokale kunstnere. Vi ser også en masse ligheder mellem Amsterdam og København – og her tænker jeg ikke kun på cyklerne. Det handler også om attituden,« siger Robin Chadha.

Lidt længere mod vest, på Vesterbrogade 97, er der også udsigt til, at en international hotelkæde rykker ind. Det drejer sig om passagen, det under navnet WestMarket indtil for nylig med svigtende held har solgt streetfood. Hvem den internationale kæde er, er dog stadig hemmeligt.

Det er det til gengæld ikke i Sydhavn, hvor Moxy vil dukke op i gadebilledet i det nye år. Ikeas datterselskab, hollandske Vastint Hospitality, er bygherre på hotellet, som skal opføres i træ. De står allerede bag en række Moxy-hoteller i Europa, og nu har hotelkæden, der arbejder sammen med Marriott-kæden, valgt København som ny destination med et hotel, der især skal henvende sig til de såkaldte millennials – eller young professionals.

Snart bliver Sydhavn et hotel rigere - og det er bygget i træ. Fold sammen
Læs mere
Foto: Vastint Hospitality.

»København har udviklet sig enormt de sidste mange år, og hotelkapaciteten er simpelthen for lille. Derfor er det interessant for os at være med til at øge antallet af værelser og hoteller i byen. Der kommer muligvis for mange værelser på én gang de næste par år. Men vi er ret fortrøstningsfulde og tror, at kapaciteten vil blive absorberet forholdsvis hurtigt. Det er i hvert fald samme tendens, der er set i andre europæiske storbyer som for eksempel Barcelona og Amsterdam – byer, vi ofte ynder at sammenligne os med som destination,« siger Peter Haaber, CEO i organisationen Core Hospitality, som kommer til at drive hotellet.

»Global with the local flavour«

At udenlandske kæder interesserer sig for København, er ikke i sig selv nyt, men interessen er steget meget de seneste år, fortæller Nadeem Wasi, der er medlemschef i brancheorganisationen Horesta.

»Flere flyafgange, gastronomien og den endeløse positive omtale gør, at flere og flere kender København. Det betyder, at kæder fra andre lande begynder at se det som en attraktiv investeringsdestination,« siger Nadeem Wasi, som mener, at de, der kommer til at overleve, har et knivskarpt koncept, der inddrager det lokale. Det, han kalder »global with the local flavour«.

»Det, der foregår ude i byen, skal også opleves inde i hotellet. Man går med andre ord væk fra, at alle hoteller i en kæde ligner hinanden. Når vi er i København, ved vi, at det er et sted, hvor mange holder af at bruge en cykel. Derfor vil jeg måske forvente, at der også står en cykel, jeg kan leje, ved siden af den velkendte taxa eller limousine, som man kender det fra andre internationale destinationer. Det er også afgørende, at hotellerne er klare i spyttet i forhold til, hvad de tilbyder. For at skabe et interessant miljø handler det også om, at indretningen er Instagram-venlig, hvilket igen bliver en del af den videre markedsføring,« siger Nadeem Wasi.

Det nordiske investeringsselskab Nrep har købt det, der hed WestMarket med henblik på at konvertere det til et hotel. Nrep har underskrevet en 25-årig lejeaftale med et internationalt hotelbrand, som kommer til at åbne sit første hotel i Danmark - efter planen i 2020. Kilde: Estate Media. Fold sammen
Læs mere
Foto: Thomas Lekfeldt.

CitizenM har blandt andet slået sig op på priser, der begynder ved 650 kroner for en overnatning, ligesom Moxy vil lægge sig i den lavere ende sammenlignet med andre nyere hoteller som eksempelvis Nobis og Sanders. Også mere kendte highend-kæder som Hilton vender tilbage til København med en ny satsning. Desuden gennemgår Centralpostbygningen i Tietgensgade en totalrenovering og genopstår som hotel i 2020 med den norske rigmand Petter Stordalen i spidsen – senere på måneden bliver det endelige navn på hotellet afsløret.

Nadeem Wasi, Horesta.

»For at skabe et interessant miljø handler det også om, at indretningen er Instagram-venlig, hvilket igen bliver en del af den videre markedsføring«


At udenlandske kæder i højere grad kommer til tilbyde overnatninger i København, kan få en selvforstærkende virkning, mener Nadeem Wasi. Blandt andet fordi de kan være med til at vække interessen for byen.

»Hotellerne har en kundekreds med et loyalitetsprogram og kan derfor bringe eksisterende kunder til. Så i stedet for at kæmpe om de samme kunder er de også med til at bringe nye kunder til, som måske ikke i første omgang ville være kommet her. De bliver gjort opmærksomme på, at hotellet også er en destination.«