Modeekspert: Det er udtryk for en historieløshed

Det engelske modehus Burberry har offentligt undskyldt, at en model gik ned ad catwalken med en galgelignende løkke om halsen.Tidligere har også Gucci, Nike og Adidas fået kritik for produkter med racistiske og stødende undertoner.

Efter massiv kritik har den britiske modegigant Burberry undskyldt, at man  havde en model til at gå ned ad catwalken iført en hættetrøje, hvor snorene var bundet, så de formede en galgelignende løkke.

Det skriver Ritzau.

Ifølge den britiske avis The Guardian har Burberrys administrerende direktør, Marco Gobetti, udtalt, at »vi er meget kede af den smerte, vi har forvoldt.« Riccardo Tisci, der er kreativ design direktør for Burberry, fortæller, at ideen med løkken var at skabe et »nautisk look« - altså et look, der skulle give mindelser om sømandsknob - men at han nu ser »det var ufølsomt.«

»Det er et meget underligt valg - en styling-gimmick - som jeg ikke forstår hensigten bag. Det er et meget aggressivt symbol, og det er ikke Burberrys stil. Jeg er meget overrasket. Sund fornuft ville have forudsagt, at det ville give problemer,« siger Chris Pedersen, der er modeekspert og vært på DRK.

»For mig at se er sagen med hættetrøjen et udtryk for historieløshed, fordi man ikke var bevidst om, hvilke referencer man trak på. Det er uintelligent,« siger Chris Pedersen.

Han så ikke selv, da modellen gik ned ad catwalken med den kontroversielle hættetrøje, men har set kollektionen, og han har svært ved at se en pointe med løkken.

Chris Pedersen

»Nogen gange skal moden provokere for provokationens skyld, men i denne sag er der ingen tvivl om, at det var dumt af Burberry«


Moden har ikke tilpasset sig virkeligheden

Dermed bliver Burberry en del af en kedelig udvikling, hvor store modehuse må trække produkter tilbage, fordi man har erkendt, at de er racistiske eller har andre stødende undertoner.

I begyndelsen af februar var det modegiganten Gucci, som måtte trække en tynd, sort striktrøje med rullekrave tilbage, fordi den mindede om det såkaldte blackface, hvor man med sort ansigt og stor rød mund illuderer en sort person. Tidligere har også Adidas og Nike været impliceret i skandaler.

»Moden har ikke tilpasset sig virkeligheden. Vi kan ikke komme uden om, at de store modehuse - og det gælder også medier og andre kulturinstitutioner - hovedsageligt er styret af privilegerede hvide mennesker. De ser ikke, at det her et problem, fordi det ikke har noget med dem at gøre. Det er ikke en del af deres historie,« siger Chris Pedersen.

Han tror ikke, at det er sidste gang et stort modehus kommer i modvind på grund af kontroversielle produkter, fordi det ifølge ham også er modens opgave at undersøge, hvor grænserne går. Derfor er det sikkert, at nogen vil træde forkert i fremtiden.

»I øjeblikket er det særligt vigtigt, at vi er opmærksomme. På den ene side gælder det om ikke at provokere unødvendigt, for der er nogle ting, som ganske enkelt bare ikke er sjove, men det er også en vigtig del af den kulturelle debat. Det er en balancegang, vi alle kæmper med. Nogle gange skal moden provokere for provokationens skyld, men i denne sag er der ingen tvivl om, at det var dumt af Burberry,« siger Chris Pedersen.