Holger Dahl: Her er den smukkeste cykelbro i København - og den mest katastrofalt mislykkede

Vi har efterhånden mange cykelbroer i byen – hvilken er den bedste?

Cykelslangen. Fold sammen
Læs mere
Foto: Anne Bæk

★★★★★☆

Åbuen. Cykelbroen her er Dissing & Weitlings mest Calatrava-agtige bro, men samtidig deres mest vellykkede og mest spektakulære cykelbro. Trods den lidt brovtende asymetriske harpekonstruktion er broen stadig i dag en øjenåbner og en fornøjelse – både at køre under og over.

Åbuen. Fold sammen
Læs mere
Foto: Dissing & Weitling.

 

★★★★☆☆

Bryggebroen. Også af Dissing og Weitling. En elegant og meget broagtig bro, formgivet som en enkel rygrad, der skyder sig over havneløbet. Broens smalle, organiske profil understreger havneløbets bredde og dermed også konstruktionens almindelige artisteri.

Bryggebroen. Fold sammen
Læs mere

 

★★★★☆☆

Cykelslangen. Igen Dissing & Weitling: En nødvendig tilføjelse til Bryggebroen, der virkede helt amputeret uden forbindelsen op til Dybbølsbro og Fisketorvet. Cykelslangen er med sit elegante herresving selve udtrykket for den overlegne lethed og hurtighed, cykeltransport ideelt set har i København, og derfor er den blevet ikonisk.

Cykelslangen. Fold sammen
Læs mere
Foto: Anne Bæk.

 

★★☆☆☆☆

Inderhavnsbroen af Studio Bednarski Limited og DFA | Dietmar Feichtinger Architectes er et eksempel på, at et stykke design kan være både godt og skidt. Rent funktionelt er inderhavnsbroen uimodsigeligt god – alene på trafikmængden og den forandring, den nærmest øjeblikkeligt skabte i Københavns bevægelsesmønstre, kan man se, hvor nødvendig den var. Samtidig er broen et grimt misfoster. Designet så den ligner tilkørslen til en motorvej.

Inderhavnsbroen. Fold sammen
Læs mere
Foto: Niels Ahlmann Olesen.

 

★★★★★★

Cirkelbroen af Olafur Eliasson er Københavns smukkeste og bedste cykelbro – ovenikøbet designet af en billedkunstner snarere end en arkitekt. Cirkelbroen er uhyre præcist formgivet og formår at være både sted og forbindelse. Værnets elegante zigzagjern udtrykker den cirkusagtige lethed, hele konstruktionen har, og broen er i det hele taget en ren fornøjelse.

Cirkelbroen. Fold sammen
Læs mere
Foto: Anders Sune Berg/Ritzau Scanpix.

 

★★★★☆☆

Lille Langebro af Wilkinson Eyre og Urban Agency er havnens nyeste bro og trods sin moderate overflødighed trods alt en fin tilføjelse til København. Konstruktionen er elegant og kun lidt påvirket af moderne design-unoder, når det gælder broer. Eneste problem er både placeringens og formens egentlige mangel på nødvendighed.

Lille Langebro. Fold sammen
Læs mere
Foto: Celina Dahl.

 

★☆☆☆☆☆

Dybbølsbro er i kontrast til de ovennævnte bare et stykke nødvendig forbindelse, formgivet uden arkitekt og uden anden omhu end den, der krævede en nem og overkommelig løsning på et logistikproblem. Den har store funktionelle mangler, og det er ærgerligt. En smuk bro her kunne være med til at løfte hele området og ville også kunne blive en virkelig spektakulær byport.

Krydset Ingerslevsgade og Skelbækgade ved Dybbølsbro, hvor kørslen til og fra den nye cykelbro har skabt store trafikale problemer. Fold sammen
Læs mere
Foto: Thomas Lekfeldt.