»Arkitekternes Oscar« kan gå til ni nominerede bygninger i hovedstadsområdet – Berlingskes arkitekturredaktør peger på sine favoritter

I alt 13 danske bygninger er indstillet til den prestigefyldte Mies van der Rohe-pris, der hylder europæisk arkitektur. Berlingske arkitekturredaktør, Holger Dahl, har givet sin vurdering af de ni projekter i hovedstadsområdet, der er indstillet til prisen, og fundet de bedste vinderchancer.

Køge Nord Station er blandt de 13 bygninger, der er indstillet til den prestigefyldte Mies van der Rohe-pris. Berlingskes arkitektturredaktør Holger Dahl har vurderet de nomineredes vinderchancer. Fold sammen
Læs mere
Foto: Huftton + Crow

Når den prestigefyldte Mies van der Rohe-pris uddeles i 2022, er Danmark med i kampen om at vinde.

I alt 13 danske bygninger og renoveringer er indstillet til prisen, der hos fagfolk ofte betegnes som »arkitekternes Oscar«. Ni af dem er placeret i hovedstadsområdet – syv i København, en på Frederiksberg og en i Køge.

De skal kæmpe om den prestigefyldte pris mod 436 andre projekter fordelt over Europa.

Selvom det danske arkitektfirma Henning Larsen Architects i samarbejde med Batteriið Arkitekter og Studio Olafur Eliasson vandt prisen i 2013 for deres koncerthus Harpa i Reykjavik, har Danmark stadig til gode at vinde prisen for en bygning på dansk jord.

Men ifølge Berlingskes arkitekturredaktør, Holger Dahl, er det ikke utænkeligt, at det sker denne gang.

Det er nemlig ikke mangel på talent, der er grunden til, at »oscaren« endnu ikke er gået til en dansk bygning. Tværtimod, fortæller Holger Dahl.

»Uden at tage klaphatten på, så ligger Danmark meget højt. Det er seriøs verdensklasse, og vi er et af de bedste lande i det felt – uden tvivl. Vi kan lige så godt vinde som mange andre, men der er bare mange gode.«

Og med Danmark stærkt placeret i feltet, finder Holger Dahl da også et par favoritter blandt de ni nominerede i hovedstadsområdet.

Vi begynder med CopenHill, som er Holger Dahls bedste bud på en vinder.

CopenHill

Forbrændingsanlæg fra 2019, der også fungerer som aktivitetsområde, hvor man blandt andet kan stå på ski, løbe og klatre. CopenHill er udviklet af BIG – Bjarke Ingels Group. Fold sammen
Læs mere
Foto: Rasmus Hjortshøj – COAST.

»CopenHill har klart den største chance. Det er spektakulært og verdensberømt – stort set alle arkitekturtidsskrifter har skrevet om det de seneste år. Bjarke Ingels har ramt ned i alle dagsordener, for det handler både om bæredygtighed, om at gøre kedelige ting sjove og er en tolkning af at kombinere byliv med nødvendig, teknisk infrastruktur. Kraftværket går fra at være et problem til at blive en attraktion, og samtidig har det en »wow-faktor« med skibakken, som tilsammen giver en bygning, der ikke er set andre steder i den kaliber. Der er simpelthen ikke noget, man ikke kan lide ved det, og det har en gigantisk chance for at vinde.«

Cityringen + Orientkaj og Nordhavn stationer

Stationerne er en del af metro-cityringen, som slog dørene op i 2020. Man finder dem på cityringens M4-linje. Designet af Arup og COBE. Fold sammen
Læs mere
Foto: Rasmus Hjortshøj - COAST.

»Metroringen har også en rigtig god chance. Næsten ingen steder bliver der bygget så store projekter, så det er et højt internationalt niveau, der vises her. At ændre hele byens infrastruktur er et radikalt greb, som er udført ekstremt vellykket og med overlegen kunstnerisk sans i alt fra perronernes design, farver, paneler og nedgangsstationer. Man kan mærke, at dygtige mennesker har arbejdet længe og konsekvent med projektet. Så det fortjener al den ros, man kan smide efter det.«

Til spørgsmålet om, hvorfor man har fremhævet Orientkaj og Nordhavn stationer, siger han: »Orientkajen adskiller sig ved at være over jorden og har sin egen struktur – men den er en del af samme måde at tænke design på. Måske har man haft et ønske om at hylde den særskilte linje.«

Delehusene på Frederiksberg

De almene boliger er placeret på Frederiksberg og er indrettet til at blive delt mellem to personer. De er en del af et koncept, som har til formål at understøtte venskab, uddannelse og integration og er udviklet af ONV Arkitekter og We Do Democracy. Fold sammen
Læs mere
Foto: ONV Arkitekter.

»Det er også et godt bud på en vinder, fordi det samtidig med at være en bolig også har konceptet med delebolig og sammenhold. Arkitekturens verden er nemlig ikke kun optaget af æstetik – den er optaget af, at man vil redde kloden. Projektet kan noget i kompositionen med mikroboliger, som er en tankegang, der optager arkitektverdenen meget. Projektet har fået meget anerkendelse, og det er med god grund. Det forsøger ikke at være noget, det ikke er. Og det, det kan, lægger det fint frem.«

Karen Blixens Plads

Karens Blixens Plads ligger ved København Universitets Søndre Campus ved Islands Brygge. Pladsen har bakker, man kan gå og cykle på, mens der er plads til 2.000 cykler under bakkerne. Udviklet af COBE. Fold sammen
Læs mere
Foto: Rasmus Hjortshøj – COAST.

»Det er virkelig et af de flotteste nye byrum, der er lavet i København længe. Det er lykkedes at lave sjove bakker, der ikke bare er til for pjat – de skjuler alle de cykelstativer og cykler, der er plads til, samtidig med de forbedrer arkitekturen omkring de tilhørende bygninger. Grunden til, den ikke er en favorit, er, at der ikke er nok dagsorden. Der skal mere til end æstetik, så selvom den har alle de kvaliteter, så er det – når alt kommer til alt – bare en plads, hvor der er plads til cykler. Det problem, det løser, er nok ikke noget, man forstår i andre lande, som man gør det i Danmark. Den mangler wow-effekten, som især metroen og CopenHill har.«

Køge Nord Station

Stationen nord for Køge blev med sin 225 meter lange gangbro opført i 2019. Fra Køge Nord Motorvejen kan man parkere og tage både S-tog og regionaltog mod København. Udviklet af COBE og arkitektfirmaet Dissing+Weitling. Fold sammen
Læs mere
Foto: Huftton + Crow.

»Arkitektonisk er det spektakulært med det træforede rør, man kan gå rundt og vente i. Men alligevel mangler det noget, for i virkeligheden er det et over 200 meter langt busskur, man kun kan vente eller gå i. Det er mærkeligt, at man har lavet så stort et rør, som der ikke er noget i. Det nævnte jeg også i min anmeldelse – det er sjovt, men mærkeligt, selvom COBE, der står bag det, her har lavet noget veludført, der er sit eget.«

Ressourcerækkerne

Boligerne, der er placeret i Ørestaden, er blandt andet bygget af genbrugsteglfacader fra efterladte boliger. Projektet blev færdigt i 2019 og er udviklet af Lendager Group. Fold sammen
Læs mere
Foto: Rasmus Hjortshøj – COAST.

»Den ville jeg ikke satse på som vinder. Det er en sjov idé med genbrug, men problemet er, at hvis du ser bort fra den bæredygtige detalje, så er det rent arkitektonisk ikke prangende som mange andre projekter. Det er en sjov tanke, men der mangler arkitektonisk kvalitet.«

Grøndalsvængets Skole

Skolen, der ligger i Københavns Nordvestkvarter, blev renoveret og tilbygget i 2019. Bag renoveringen stod arkitektfirmaerne JJW Arkitekter og Schul Landskabsarkitekter. Fold sammen
Læs mere
Foto: Sara Ettrup.

»I forhold til, at det er en skole, er det et fint projekt, Det løser en masse problemer for skolen, og jeg anmeldte det selv meget positivt, fordi det er flot udført og godt integreret i kvarteret. Det er lavet af folk, der ved, hvad de laver. Men selvom det er flot, så kan jeg ikke se, at det skulle kunne vinde prisen – det er ikke i gruppen af perleprojekter. I forhold til en Mies van der Rohe-pris er det for ordinært, frygter jeg.«

Overformynderiet

Kontorbygningen, der ligger på Holmens Kanal 20 i København, blev renoveret færdigt i 2020 og huser i dag Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet. Udviklet af Rørbæk og Møller Arkitekter og Bertelsen & Scheving Arkitekter. Fold sammen
Læs mere
Foto: Adam Mørk.

»En meget flot bygning, der er en overset perle på Holmens Kanal, og som fortjener at komme til ære og værdighed. Det er nogle meget dygtige renoveringsarkitekter, der har været i gang. De respekterer de gamle huses kvaliteter og kan opgradere dem til det 21. århundrede. Der er dog ikke så meget andet ved den nominering, end at det er et flot hus, der er pænt renoveret.«

Enghave Kirke

Kirken, der ligger på Vesterbros Sønder Boulevard, stod færdig i 2018. Arkitekterne bag var Frank Maali og Gemma Lalanda. Fold sammen
Læs mere
Foto: Kim Høltermand.

»Det er et flot og svært renoveringsprojekt, som der er mange grunde til at rose. Man har forsøgt at vende kirken om og gøre den mere til et socialt rum. Men ved alteret ligner det mere et kunstgalleri end en kirke. Det er godt bearbejdet, og rummet er flot – men den moderne måde at gå til kirker på er ikke for alle. Det går lidt væk fra det, kirken handler om og rummer.«