Tesla trækkes i retten af danske bilister – bilerne er nu alt for lang tid om at lade op

En række danske bilister oplever, at ladetiden på deres Tesla-bil er blevet væsentlig forøget. Derfor sagsøger de nu Tesla og kræver erstatning. Bilejerne anslår, at op til 3.000 danske biler kan være berørt af problematikken.

Problemer med opladning af Tesla Model S har fået 75 danskere til at anlægge sag mod bilproducenten. Fold sammen
Læs mere
Foto: Kenzo Tribouillard/Ritzau Scanpix

En række danske Tesla-ejere har sagsøgt elbilproducenten, fordi de efter en softwareopdatering fra 2019 har oplevet, at deres elbil nu er markant længere tid om at lade op. Hver bilejer kræver 100.000 kroner i erstatning.

Det skriver Politiken.

I et netforum for danske Tesla-ejere fandt flere frustrerede bilejere hinanden, efter at de alle fik problemer med opladning af bilen ved brug af de Superchargers, der er Teslas egne hurtigladere. Tesla-ejerne oplevede dog ikke problemer med hjemmeladere.

En af sagsøgerne er Steen Andersen, hvis Tesla normalt kunne lade 270 kilometers rækkevidde på en halv time. I efteråret 2019 tog dette nu tæt på en time.

Efter at Steen Andersen havde kontaktet Tesla og var blevet blev forsikret om, at opdateringen ikke havde ændret noget ved bilen, krydstjekkede flere brugere fra det danske Tesla-forum biler med og uden opdatering.

»Vi kunne hurtigt se, at den var helt gal. Fra den første opladning til den næste brugte bilen ganske rigtig væsentligt længere tid på at lade op. Og der vidste vi, at Tesla havde ændret noget i vores biler uden at have fortalt os om det,« siger Steen Andersen til Politiken.

Alle i netforummet har købt deres Tesla Model S i årene fra 2013 til 2015 og fik alle problemet, efter at de i 2019 installerede en softwareopdatering, der skulle styrke sikkerheden.

Steen Andersen fortæller, at han skal som følge af oplevelsen »nok aldrig have en Tesla igen«.

Problemet rækker langt

Det er ikke første gang, Tesla bliver sagsøgt.

Ifølge Politiken verserer der retssager om den forlængede ladetid i andre lande. Der er dog ikke blevet afsagt dom i nogen af sagerne.

Gruppen af danske Tesla-ejere, der har sagsøgt bilproducenten, formoder, at 2.000 til 3.000 danske Tesla-biler kan være ramt af problemet.

I bilejernes forening, FDM, finder advokat Abid Khan det problematisk, at opdateringer er til gene for forbrugerne. Når de indtræffer efter købelovens reklamationsret, som er på to år, kan man som forbruger havne i en juridisk gråzone, forklarer han over for Politiken.

Derfor ser Abid Khan gerne, at politikerne ændrer købeloven, så den gælder længere end to år ved køb af varige forbrugsgoder som en bil.

Ud over forlænget reklamationsret, understreger seniorjurist Jakob Steenstrup fra Forbrugerrådet Tænk, at man skal være særlig opmærksom på, hvor lang en garanti producenten yder, når man køber noget så dyrt som en bil. Derfor skal man huske at læse det med småt, siger juristen til Politiken.

Politiken har forelagt anklagerne for Tesla og har spurgt ind til indholdet af softwareopdateringen fra 2019. Tesla har dog ikke ønsket at svare på avisens spørgsmål, men oplyser til mediet, at Tesla endnu ikke har modtaget sagsakterne, fordi retten i Hillerød ikke har taget stilling til, om sagen skal køre som et fælles søgsmål eller som enkeltsager.