Sig hej til elløbehjulet – nu må det køre på cykelstien: »Det er ekstremt utrygt«

Motoriserede køretøjer som eksempelvis løbehjul og skateboards må færdes på danske cykelstier fra i dag. Utrygt, mener Cyklistforbundet.

1
I dag bliver en række motoriserede køretøjer tilladt på cykelstierne herhjemme, og i den forbindelse er transport-, bygnings- og boligminister Ole Birk Olesen (LA) i Aarhus for at prøvekøre et elektrisk løbehjul. Fold sammen
Læs mere
Foto: Ernst van Norde

Fra i dag skal cyklister dele cykelstien med motoriserede løbehjul, skateboards og andre selvbalancerende køretøjer, når de får tilladelse til at køre i det offentlige rum.

Det sker, fordi et bredt flertal i Folketinget har stemt for en lovliggørelse af de pågældende køretøjer i en forsøgsperiode af et års varighed.

Hensigten er at øge mobiliteten og sikre, at den enkelte lettere kan komme hele vejen fra A til B.

»De motoriserede løbehjul kan især vise sig at have et stort mobilitetspotentiale, fordi de kan kombineres med offentlig transport, hvor de kan klare den såkaldte last mile for os,« sagde transportminister Ole Birk Olesen (LA) i den forbindelse.

»For nogen vil det være et alternativ til korte ture med bilen og derved mindske trængslen på vejene,« lød det blandt andet fra ministeren.

De motoriserede køretøjer må kun køre på cykelstier, de skal have lys og reflekser, føreren skal være fyldt 15 år, medmindre føreren ledsages af en myndig person, og så må køretøjerne maksimalt køre 20 km/t., ligesom de er underlagt færdselsloven.

Alligevel er flere bekymrede, blandt andre Cyklistforbundet.

»Vi anerkender, at der er kommet den her type transportmidler, som i høj grad kan bidrage til en mindre pladskrævende og mere bæredygtig mobilitet. Men vi er meget utrygge ved, at man sætter det hele ind på cykelstierne,« siger forbundets direktør, Klaus Bondam.

»Man blander endnu en hastighed ind på et stykke vej, hvor der i forvejen er rigtig mange transportmidler i form af den almindelige cykel, ladcyklen, elcyklen, racercyklen, den langsomme cyklist og barnecyklisten. Det er ekstremt utrygt,« siger Bondam, som også kritiserer, at politikerne og især ministeren ikke tager større notits af de bekymrede høringssvar.

I sommer fik et andet motoriseret køretøj ligeledes lov til at indfinde sig på cykelstierne herhjemme, nemlig de såkaldte speed pedelec-cykler, der er elcykler med en topfart på 45 km/t.

I den forbindelse tog Berlingske en prøvetur.

Svenskere klar med 200 løbehjul

Et af de firmaer, der ruller ind i Danmark med elektriske løbehjul, er svenske Voi. Fra i dag kan københavnerne med en app låse et af selskabets i alt 200 elløbehjul op på hovedsageligt Nørrebro og Vesterbro.

»Det er vigtigt, at vi med det samme får givet brugeren en god oplevelse og får vist København, at det her er en model, der virker,« siger landechef i Voi i Danmark Eric André.

Allerede da Voi i efteråret annoncerede ankomsten til den danske hovedstad, lød der kritik. Blandt andet var der i Københavns Borgerrepræsentation partier, der udtrykte bekymring for både sikkerheden i trafikken, og om det ville flyde med løbehjul rundtomkring i byen.

»Vi ønsker jo også en sikker by, og derfor forsøger vi gennem vores app at uddanne brugerne til at køre sikkert i trafikken,« forklarer Eric André.

Samtidig kræver det en tilladelse fra kommunen, før selskaber som Voi kan stille løbehjul op i det offentlige rum. Den tilladelse er ikke kommet på plads endnu. Men det er heller ikke afgørende for Voi, der benytter sig af en model, hvor selskabet indgår samarbejder med lokale erhvervsdrivende som cafeer, restauranter, hoteller og andre, der har plads til at have elløbehjul stående.

De lokale partnere skal blandt andet sørge for ordentlig parkering, så løbehjulene ikke flyder på gaden. Voi har også ansat et hold af medarbejdere, der vil gå rundt i byen og rydde op, hvis løbehjulene bliver efterladt forkert.