Rekordmange henvender sig til Red Barnet om krænkelser på nettet

Siden januar har Red Barnet fået over 1400 henvendelser om digitale krænkelser. Det er mere end hele 2020.

Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

I løbet af årets første ni måneder har Red Barnets rådgivningsorgan SletDet modtaget 1454 henvendelser om digitale krænkelser af børn og unge.

Det er flere henvendelser end i hele sidste år til sammen, hvor antallet lå på 1319.

Det oplyser Red Barnet i en pressemeddelelse.

Mange af henvendelserne handler om afpresning, snyd eller direkte trusler om at dele intime billeder af sig selv.

Ifølge psykolog i Red Barnet Ane Lemche betyder stigningen forhåbentlig, at kendskabet til SletDet er blevet større.

»Men vi ved også, at der er et mørketal blandt børn og unge. Vi ved, at der nok sidder én i hver skoleklasse, som på den ene eller anden måde har oplevet noget på nettet, som er ubehagelig.«

Hun forklarer, at de unge ofte reagerer med både vrede, frustration, men også en følelse af skam.

»Vi understreger altid som det første, at det ikke er deres skyld. Det er, fordi der er nogen, der har lokket dem, drillet dem eller tvunget dem til noget.«

»Så forklarer vi, at der ofte er flere løsninger, end man selv tror. SletDet-rådgivningen kan ofte hjælpe med at prøve at få fjernet materialet på nettet. Vi kan også rådgive om, hvordan man får sociale medier til at pille ulovligt materiale ned,« forklarer hun.

For at sætte fokus på problemet lancerer Red Barnet kampagnen »Et andet valg«.

/ritzau/