Nyankomne elever sendes i klasser uden sprogundervisning

Kommuner sender nyankomne elever direkte i almindelige klasser. Flere glemmer den basale sprogundervisning.

Direkte indskrivning er mest udbredt i indskolingen, mindre udbredt på mellemtrinnet og mindst i udskolingen og betyder, at nyankomne elever kommer direkte i en almindelig folkeskoleklasse frem for i en modtagerklasse først. (Arkivfoto) Thomas Lekfeldt/Ritzau Scanpix Fold sammen
Læs mere

Over halvdelen af de danske kommuner vælger at indskrive nyankomne elever direkte i almindelige skoleklasser frem for i en modtageklasse specielt egnet til tosprogede elever.

Det viser en rapport fra Danmarks Evalueringsinstitut (EVA). Den bygger på spørgeskemaer, som 96 ud af de i alt 98 kommuner har besvaret.

Kommunerne er ifølge loven forpligtet til at give basal sprogundervisning til elever, der har behov for det, og som begynder direkte i en almindelig klasse.

Men det kniber for flere kommuner, fortæller Line Ørting-Vester, der er konsulent ved EVA.

»Vores undersøgelse viser, at der ved direkte indskrivning er stor risiko for, at nyankomne elever kommer til at deltage i undervisningen uden at modtage den sprogstøtte, de har brug for.«

»Det kan medføre, at der sidder nogle elever med begrænsede muligheder for at deltage. Og de får derfor heller ikke det optimale ud af undervisningen,« siger hun.

Nyankomne elever defineres i rapporten som tosprogede børn og unge i alderen 5 til 18 år, der ikke har de sproglige forudsætninger for at indgå i almindelig undervisning i folkeskolen.

Danmarks Lærerforening er bekymret for, om alle kommuner giver de nyankomne børn den sproglige støtte, de har ret til.

»Selvfølgelig er det godt at være sammen med danske klassekammerater og lære et dagligdags-dansk, men for at få det faglige sprog skal der mere hjælp til.«

»Jeg er meget betænkelig ved, om kommunerne sikrer den sprogstøtte, som tosprogede elever har brug for ved direkte indskrivning,« siger Dorte Lange, næstformand i Danmarks Lærerforening.

33 procent af kommunerne svarer i undersøgelsen, at de oplever det som en udfordring, at der ikke er nok klarhed om lovgivningen for at indskrive nyankomne elever i almindelige klasser.

Netop derfor mener Dorte Lange, at næste skridt er, at loven gøres tydeligere på området, så ingen er i tvivl.

/ritzau/