Ny undersøgelse af børnehaver: Pædagogerne er gode nok, men opmærksomhed og ordentligt legetøj er en mangelvare

For første gang er kvaliteten af de danske børnehaver blevet kortlagt. Selv om kvaliteten overordnet set er »tilstrækkelig«, er der i nogle børnehaver mangel på god kontakt til voksne og ordentligt legetøj.

Børnehaven på Den dansk-franske Skole. Fold sammen
Læs mere
Foto: Søren Bidstrup

Børn mellem tre og fem år bruger størstedelen af deres vågne timer i børnehaven, som derfor er ganske afgørende for børns trivsel og udvikling. Netop derfor har kvalitet og normeringer været et brandvarmt emne i debatten det forgangne år, ligesom adskillige småbørnsforældre og pædagoger har demonstreret for bedre normering under overskriften »Hvor er der en voksen?«

Nu er kvaliteten i de kommunale børnehaver for første gang blevet undersøgt på nationalt plan, for selv om der findes viden om, hvad der udgør et godt dagtilbud, er kvaliteten af børnehaverne ikke hidtil blevet undersøgt. Resultaterne viser, at pædagogerne generelt er »gode til at interagere og skabe en struktureret hverdag med faste rammer«.

Men undersøgelsen, som er udarbejdet af Danmarks Evalueringsinstitut, viser også, at personalet flere steder ikke giver børnene tilstrækkelig opmærksomhed under leg, ligesom legetøj af ordentlig kvalitet er en mangelvare i godt halvdelen af børnehaverne.

Mangler opmærksomhed – og legetøj

Kvaliteten svinger i kommunale børnehaver, alt efter hvilke områder den enkelte børnehave har fokus på. På et generelt plan viser undersøgelsen, at pædagogerne er gode til at have »positive interaktioner med børnene«, stimulere børnenes sprog samt skabe en behagelig atmosfære i institutionen. De fleste steder formår personalet samtidig at skabe en struktureret hverdag med tid til fri leg i grupper.

Undersøgelsen viser dog også, at kvaliteten halter i en del af de undersøgte børnehaver. Halvdelen af stederne har personalet svært ved at have opmærksomhed på børnenes udvikling og læring »gennem leg og voksenstyrede aktiviteter«.

Desuden går mange børnehaver i bogstavelig forstand ned på udstyr, da der enten er decideret mangel på legetøj eller kun er helt nedslidt legetøj til rådighed, hvilket kan begrænse børnenes muligheder for at blive stimuleret og udfordret i hverdagen.