Nu må »forbudte« godsvogne køre igen

Det første selskab har atter fået lov til at køre med godsvogne af den type, som var involveret i ulykken på Storebælt 2. januar. Det skriver Trafikstyrelsen på sin hjemmeside.

En dansk virksomhed har nu fået lov af Trafikstyrelsen til igen at måtte køre med de såkaldte »lommevogne« med sættevogne oven på. Det er den type godsvogne, der var involveret i togulykken på Storebæltsbroen 2. januar. Fold sammen
Læs mere
Foto: Mads Claus Rasmussen

Tirsdag indførte Trafikstyrelsen et nationalt forbud mod at køre med godsvogne af samme type, som var involveret i togulykken på Storebælt 2. januar i år, der kostede otte mennesker livet og kvæstede yderligere 16 mennesker.

Men nu har man givet det første selskab lov til at køre med godsvognene på de danske skinner, det oplyser Trafikstyrelsen på sin hjemmeside.

»Tilladelsen gives efter at Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen har modtaget det nødvendige materiale fra virksomheden, blandt andet i form af dokumentation for en kontrolprocedure for, at fastlåsningsmekanismen er sikret på forsvarlig vis,« skriver Trafikstyrelsen.

Mere specifikt kaldes den godsvogn, der var involveret i ulykken, for en lommevogn, og det svarer lidt til en ramme på toghjul, som man så kan sætte en lastbiltrailer – også kaldet en sættevogn – ned i. I forbindelse med opklaringsarbejdet blev Havarikommissionen opmærksom på, at der var problemer med låsemekanismen. Derfor gennemførte man mandag i denne uge en test af togvognenes lås, og i den forbindelse opdagede man problemer med sikkerheden.

På den baggrund indførte indførte Trafikstyrelsen tirsdag et nationalt forbud mod at køre med vognene, indtil godsoperatørerne havde dokumenteret deres sikkerhedsprocedurer, indsendt dem til Trafikstyrelsen og fået en godkendelse herfra. Det er den godkendelse, som firmaet Hector Rail AB nu som de første har fået i Danmark.

Metoden virker

Virksomhederne blev mødt med et krav fra Trafikstyrelsen om at fremsende beskrivelser af »kontrollen for korrekt montering og sikring«, dokumentation fra uvildige fageksperter, og hvordan de skærpede kontroller er indarbejdet i »sikkerhedledelsessystemet« senest inden 14 dage, hvorefter Trafikstyrelsen ville vurdere, hvorvidt forbuddet skulle opretholdes.

»Styrelsen noterer sig med tilfredshed, at det er muligt at kontrollere, om fastlåsningsmekanismen virker efter hensigten, at metoden hertil er mulig at anvende i praksis og endelig at den vejledning, som virksomhedens medarbejdere arbejder ud, fra forekommer godt illustreret og forståelig,« skriver Trafikstyrelsen på hjemmesiden.

Foruden et nyt krav om sikkerhedsredegørelser fra virksomheder og operatører, stillede Trafikstyrelsen også nye krav til kørselforholdene over Storebælt.

Det betyder, at grænsen for den tilladte middelvind ved godstogstransport over broen fremover sænkes, hvor godstog fra tirsdag i denne uge skal sænke farten til 80 km/t. ved en middelvind på 15 sekundmeter (m/s). Før var grænsen 21 m/s. Samtidig forbydes godstransport med vindfølsomme køretøjer ved 20 m/s, og der skal indføres et komplet forbud ved 25 sekundmeter.

Styrelsen begrunder tiltaget med, at »vindforholdene kan have været en medvirkende årsag til ulykken«, og understreger på hjemmesiden i dag, at de nye vind-restriktioner fortsat vil være gældende.