Hvordan kunne det ske? Og hvordan kan det forhindres en anden gang?
De spørgsmål arbejder Nets fortsat på at besvare, efter at den digitale løsning NemID i juni var ramt af et flere dage langt nedbrud.
Nets oplyser lørdag til Ritzau, at der arbejdes hårdt på at udforme en grundig analyse af hele forløbet. Men hvornår den er klar, er endnu for tidligt at sige, oplyser virksomheden.
Finansminister Nicolai Wammen (S) er blandt dem, der venter utålmodigt på redegørelsen fra Nets.
Så sent som fredag skrev han i et folketingssvar, at det var »ikke tilfredsstillende«, men derimod »dybt beklageligt« og »helt uacceptabelt, at et så omfattende nedbrud af NemID har kunne finde sted«.
Nicolai Wammen »afventer derfor nu en grundig og fyldestgørende redegørelse fra Nets for hele forløbet«.
Wammen bemærker, at Nets er forpligtet til at sikre en oppetid på 99,90 procent.
Oppetid refererer til den tid, hvor for eksempel en hjemmeside eller et it-system er i drift og virker uden problemer.
Med nedbruddet i juni har Nets overskredet den forpligtelse, skriver han.
»Nedbrud kan forekomme, men måles normalt i timer og ikke i dage, hvorfor dette er en exceptionel situation og en sag, som jeg ser på med største alvor,« står der.
Det er Venstres Anni Matthiesen, der har stillet spørgsmålet til ministeren.
Søndag 26. juni meddelte Nets, at NemID endelig var stabilt igen efter fem dages driftsproblemer.
Undervejs var brugen af NemID for mange borgere og virksomheder begrænset.
Mange selskaber kunne ikke indberette oplysninger til Skattestyrelsen. Det betød, at styrelsen forlængede deadline for indberetning med en uge.
Også advokater og revisorer havde problemer. Sidstnævnte havde for eksempel svært ved at få afleveret selvangivelser og årsrapporter til tiden.
Fejlen opstod i forbindelse med en serveropdatering, forklarede Nets.
/ritzau/