Næsten fire ud af fem mener, at motionsaktiviteter og sundhedstiltag har en positiv betydning, når de skal bedømme kvaliteten af en arbejdsplads.

Det viser en dugfrisk rundspørge fra Dansk Erhverv, skriver Jyllands-Posten, men den viser også, at kun 43 procent af respondenterne i undersøgelsen har mulighed for den slags goder på arbejdspladsen.

Det er godt, at så mange har muligheden for at forbedre deres sundhed og trivsel på arbejdspladsen, men det er ikke nok, mener Katrina Feilberg, chef for Sundhed og Life Science i Dansk Erhverv.

»Tallene viser også, at der er potentiale for at få mange flere arbejdspladser med,« siger hun til avisen og uddyber, at det at gå på arbejde i dag er mere end bare selve opgaveudførelsen og lønnen.

På Nordsjællands Hospital i Hillerød og Frederikssund har man indledt et forsøg, hvor flere end 700 medarbejdere fra alle faggrupper på 11 afdelinger er med i et projekt, hvor de to gange om ugen træner kondition og styrke i en halv time.

»Det er et godt break – ja, faktisk er det meget bedre end en kaffepause, og det er også rart at lave noget med kolleger fra andre afdelinger,« siger Vicky Wetterstrand, som er læge på Klinisk Biokemisk Afdeling.

Konkret foregår eksperimentet ved, at medarbejderne kan booke sig ind på et af de fem-seks hold, som alle hverdage træner udendørs ved hospitalet.

Også virksomheder som SCR Freelance, ATP og Varefakta har igangsat initiativer for at styrke medarbejdernes sundhed på arbejdspladsen, skriver Jyllands-Posten.

Det vigtigste om hovedstaden direkte i din indbakke

Hver fredag samler nyhedsbrevet »Metropol« de vigtigste historier om København og hovedstadsområdet – og en skarp anbefaling til din weekend.

Jeg giver hermed tilladelse til, at Berlingske ugentligt opdaterer mig på de vigtigste nyheder om hovedstadsområdet. Jeg bekræfter desuden, at jeg er over 13 år, og at Berlingske Media A/S må opsamle og behandle de anførte personoplysninger til det ovennævnte formål. Berlingske Medias nyhedsbreve kan indeholde invitationer til arrangementer, tilbud på abonnementer og annoncer fra tredjeparter. Dine oplysninger kan blive delt med tredjepart.  I vores privatlivspolitik kan du læse mere om tredjeparter, og hvordan du tilbagetrækker dit samtykke.