De seneste to år har flyfotograf Nicolas Cosedis fløjet hele landet rundt for at fange alt det, der er Danmark.
Han har set de steder, som rummer de skel, man ikke nødvendigvis kan se fra luften, men som præger debatten nede på jorden.
Og det er blevet til et »ærligt« portræt – og hyldest – til Danmark i form af fotobogen »Danmark fra skyen«:
»Jeg vil gerne vise det rigtige Danmark. Ikke kun romantiseringen af bonden, slottet og idyllen. Jeg vil også gerne vise Aalborg Portland, der udleder en masse CO₂, den metalskrald, vi genanvender, og den kirke på skranten, der måske ikke er her om 100 år, fordi klinten er svundet ind,« siger han til Berlingske.
Vi har bedt ham vælge hans personlige favoritter:
Lego House, Billund
»LEGOs karakteristiske hovedkvarter, der ligger midt i Billund og er tegnet af Bjarke Ingels BIG Group.
Jeg vidste, at det ville være svært at skyde billedet, fordi lufthavnen ligger så tæt på byen, så når vi letter, flyver vi nærmest skråt ind over – man må ikke cirkulere rundt, fordi der er lufttrafik. Samtidig var der den morgen en militærøvelse med store fly, som vi ikke kunne flyve bag. Men under vores løbende kontakt med kontroltårnet kan vi også høre dem, der laver militærøvelserne.
De ved, vi er der, og giver vores lille fly lov til at lette, hvor de havde flyttet sig. Så vi fik en tur rundt om LEGO House og skulle bare skynde os. Det var virkeligt et one shot.«
Storstrømsbroen
»Den gamle Storstrømsbro, som har været en fast bestanddel mellem Masnedø og Falster, og som også har ført jernbanetrafik til Tyskland gennem en lang årrække.
Men efter planlægningen og projekteringen af den nye storstrømsforbindelse skal den nuværende – og efter min mening meget, meget smukke bro – desværre rives ned her i slutningen af 2020erne.«

»Det her er en af mine største favoritter, og det var kun, fordi vi blev nødt til at lande i Sverige, at det blev til.
Det var en overflyvning i 50-60 meters højde over landingsbanen i Københavns Lufthavn på vej til Sverige. Vi var altså ikke ved at lande – men fordi al flytrafikken foregår i nogle korridorer, skal vi, når vi overflyver lufthavnen, følge en af de her korridorer.
Derfor simulerer vi nærmest en landing, mens vi er på vej videre, og det gav mig muligheden for med åben dør at tage billedet. Det er ret unikt, fordi man, under en almindelig landing, ikke må have åben dør og skal være helt spændt fast.«
Klaus Nars Holm, Farum Sø
»En meget idyllisk lille ø, der ligger midt i søen. Til den knytter sig et meget sjovt sagn; den skulle efter sigende være givet til Klaus Nar, der var hofnar for Valdemar Atterdal i sin tid. Hofnarren bad om en belønning efter mange års tros tjeneste. Og om at få et len – i Middelaldernen og renæssancen et landområde, som man kunne få af kongen. Han fik øen og bød efterfølgende kongen på ålesuppe.
Kongen smagte på suppen og bemærkede, den var tynd. Her svarede narren »så ålesuppe uden ål, så len uden land«. Det er reelt set nok bare et sjovt sagn og ikke en rigtig historie, men øen er alligevel speciel på den måde, at den meget flot følger årets gang. I øjeblikket vil man tydeligt kunne se løvfaldet på øen og de meget smukke træer i efterårsfarverne.«
København
»Her flyver vi i to til to et halvt kilometers højde, hvor vi får et blik over hele det indre København. Yderst til højre i billedet får man kig til Middelalderbyen. Nederst har vi Carlsberg, Frederiksberg, Vesterbro og over det Nørrebro, Østerbro med kig til både Nordhavn, Svanemøllen og Parken. Og så er der, ikke mindst, de smukke, klassiske københavnske søer midt i billedet.
Det er der ude i horisonten, at Lynetteholmen – måske – skal lægges.«

»Et af de størst anlagte byggeprojekter i nyere dansk historie. Øen har skabt utrolig stor splid blandt mange af de originale aarhusianere, da mange mener, at den er med til at ødelægge havnefronten, mens der er andre, der hylder den moderne arkitektur.
Det er en meget fascinerede oplevelse af flyve rundt omkring Aarhus Ø, fordi man får et lille strejf af Dubai – vi kommer ikke nærmere nogle af de nyere, store asiatiske storbyer. Det er en meget enestående oplevelse, og samtidig er den moderne danske arkitektur overvældende.«
Frederikstaden, København
»Frederikstaden er det klassiske rokokoens København – der er symmetrien omkring aksen, der træder lige igennem. Der er også et kig til Amaliehaven helt ned til vandsiden, som blev anlagt i 1980erne, og som står over for en større renovering, så den kan føres tilbage til sin originale form.
Som københavner er det et af mine absolut yndlingssteder i byen.«

»På den store metalskrotplads i Københavns havn har vi alt fra gamle biler, vaskemaskiner og cykler. Jeg er helt vild med denne her ekstreme farvekombination, som vi ser her kort før solnedgang, og billedet får i sin stil et helt ekspressionistisk udtryk.
Det er også netop dét, der har været min idé: At indfange det og skære billedet på en måde, så man får fornemmelsen af, at skraldet fortsætter i al evighed. Ideen er ikke bare at vise det moderne forbrug og overforbrug; det er i lige så høj grad en hyldest til vores evne i Skandinavien og især i Danmark til at genanvende metalskrot, som vi er betydeligt bedre til end mange andre steder i verden.
Det til trods kan det virke næsten dystopisk at kigge på det; man får lidt associationer til noget postapokalyptisk – det gør jeg i hvert fald.«
De Runde Haver, Nærum
»En række ellipseformede kolonihaver, som er smukke fra både landjorden og luften. Men kun fra luften træder deres form for alvor frem.
De er designet af Karl Theodor Sørensen, som var en førende europæisk landskabsarkitekt i 1900-tallet, og som var med til at forny havekunsten i Europa. De smukke, Runde Haver er en af hans mest berømte designede værker.«
Storebæltsbroen
»Her er vi faktisk helt nede og flyve på en højde på omkring 500-600 fod, som svarer til, at vi er længere nede end brotårnene, som er majestætisk høje.
Broen er, efter min mening, et af de mest imponerede stykker ingeniørkunst og infrastruktur i dansk historie nogensinde. Ikke alene binder den Danmark sammen – den binder også Tyskland og Sverige sammen.«
Læs hele interviewet med Nicolas Cosedis om »Danmark fra skyen« her.