For ti år siden ville Folketinget sikre, at danske elever blev dygtigere – det modsatte er sket

I 2013 blev der vedtaget en række mål for, at folkeskoleelevernes niveau skulle højnes. Det viser sig nu, at det modsatte er sket på en lang række af områderne.

Et af målene lød på, at eleverne i folkeskolen skulle blive bedre til at læse og regne. Det modsatte er sket, og det er ikke det eneste eksempel. Signe Goldmann/Ritzau Scanpix/Arkivfoto

Det er nu ti år siden, at et politisk flertal forandrede folkeskolen, som vi kendte den.

Skoledagene blev længere, og de ældste elever har siden 2014, da folkeskolereformen blev vedtaget, haft noget nær en fuldtidsuge i skolen – 35 timer. Til gengæld skulle trivslen og det faglige niveau så stige.

Dette er dog ikke sket. Tværtimod er det gået den forkerte vej på flere områder, skriver Jyllands-Posten og refererer til en redegørelse fra Børne- og Undervisningsministeriet.

Et af målene var, at 80 procent af eleverne skulle være gode til at læse og regne. Det viser sig, at kun 68 procent af eleverne i 6. klasse i skoleåret 2021/2022 var gode til at læse, mens 75 procent af elevgruppen samme skoleår var gode til matematik. For begge tal er der tale om et fald i forhold til dengang, folkeskolereformen blev vedtaget.

Et andet mål lød på, at elever med dårlige resultater i nationale test for læsning og matematik uanset social baggrund skulle reduceres år for år. Denne målsætning er heller ikke opnået.

Andelen af elever i eksempelvis 6. klasse med de dårligste resultater i læsning steg fra ti procent i skoleåret 2020/2021 til 12 procent året efter.

Et af de få mål, der ikke er gået den forkerte vej, er trivsel. I redegørelsen fra Børne- og Undervisningsministeriet kan man læse, at elevernes generelle skoletrivsel ligger stabilt på 3,7 på en skala fra et til fem. Målet var dog, at trivslen skulle stige.

Ingen reform på trapperne

Undervisningsminister Mattias Tesfaye siger til Jyllands-Posten, at der ikke er nogen ny og stor reform på vej.

Han oplyser, at regeringen vil fremlægge flere initiativer, som skal handle om pædagogik.

»Det kræver, at der er tid til at forberede den undervisning, og det kræver, at man ikke er stramt styret af nogle statslige bekendtgørelser. Undervisningen er mange steder forstyret af de digitale læringsplatforme, som kommunerne har købt,« siger Mattias Tesfaye til Jyllands-Posten.

Ministeren har tidligere argumenteret for mindre brug af skærme i skolerne. Til Politiken har han blandt andet udtalt, at han vil »opfordre til, at undervisningen som regel er analog«.