DI advarer: Topøkonomers Georg Gearløs-model vil ramme virksomheder hårdt

Dansk Industri er bekymret for, om topøkonomers model for høje CO2-afgifter vil blive godkendt af EU.

I Allerød er lokale virksomheder gået sammen om at reducere CO2-udledningen. Her PP Møbler der genbruger alt deres træstøv og spåner til at skabe varme på fabrikken. Fold sammen
Læs mere
Foto: Niels Ahlmann Olesen

Dansk Industri er langt fra imponeret over den omfattende klimareform, som initiativet Small Great Nation i samarbejde med en række danske topøkonomer har præsenteret i Berlingske.

Økonomerne foreslår at mere end syvdoble CO2-afgifterne på udledning fra fossile brændsler i alle sektorer af det danske samfund. De mest energitunge virksomheder og landbruget skal kompenseres med fradrag og lavere afgifter, mens benzin og diesel skal stige med godt to kroner pr. liter.

Altsammen for at presse og motivere virksomheder, landmænd, el-sektor, private forbrugere, bilister og alle andre til at omstille sig til klimavenlig produktion og forbrug.

Ifølge rapporten fra Small Great Nation-initiativet er netop høje afgifter på udledning et effektivt og enkelt redskab, som med økonomiske virkemidler udnytter markedskræfterne som drivkraft i den grønne omstilling. Det betyder ifølge topøkonomerne, at den grønne omstilling kan ske uden det store tab af vækst, provenu for staten og uden at skabe større ulighed.

Jacob Bræstrup, skattepolitisk chef DI

»Deres forslag vil sende en milliardstor regning til danske virksomheder, som vil få reduceret deres muligheder for at investere – blandt andet i den grønne omstilling.«


Men det mener Dansk Industri ikke:

»Deres forslag vil sende en milliardstor regning til danske virksomheder, som vil få reduceret deres muligheder for at investere – blandt andet i den grønne omstilling. Og så vil det uundgåeligt føre til, at dansk CO2-udledning – og arbejdspladser – blot flytter til udlandet uden at klimaet får det bedre af den grund,« siger skattepolitisk chef i DI, Jacob Bræstrup.

Han kalder udspillet fra blandt andre de to tidligere økonomiske overvismænd Peter Birch Sørensen og Hans Jørgen Whitta Jacobsen for en Georg Gearløs-maskine, der dog også er noget positivt at sige om:

»Den rammer hovedet på sømmet i sin identificering af udfordringen: Hvordan Danmark med færrest mulige omkostninger opnår sine klimamålsætninger, uden at vi mister arbejdspladser, vækst og velstand,« siger Jacob Bræstrup.

Dansk Industri mener, at det er et problem, at udspillet lægger alle sine æg i én kurv og næsten udelukkende satser på markant højere afgifter på udledning af drivhusgasser.

»I en lukket økonomi er højere afgifter det mest effektive instrument i den politiske værktøjskasse til at få reduceret udledningerne. Men Danmark er ikke en lukket kasse. Derfor bruger man i udspillet al sin krudt på at få den firkantede pind til at passe ind i det trekantede hul ved at afbøde de effekter, som de højere afgifter naturligt har. Det bliver en meget stor udfordring at få det sat sammen rent praktisk, så det virker efter hensigten,« siger Jacob Bræstrup.

Han er i øvrigt skeptisk over, om modellen kan godkendes i EU, hvilket rapporten argumenterer for, at den kan.

»Men hvis det ikke lykkes at få den godkendt efter EUs regler om statsstøtte, eller det ikke virker så godt, som man havde håbet, så står man som konen med æggene og har tabt dem alle sammen på jorden. EU står over for at skulle genbesøge hele sin klimaindsats og alt peger på, at EU øger sin klimaambition, hvilket vil betyde en højere pris for CO2-udledning også i Danmark. Vi bør som minimum afvente resultatet heraf, før vi overvejer, om det er nødvendigt at indføre en særlig dansk CO2-afgift som Small Great Nation foreslår,« siger Jacob Bræstrup.

Dansk Industri er ikke imod at bruge CO2-afgifter som en del af løsningen til at nå klimamålene, når EU-reglerne er afklaret.

Tidligere overvismand og formand for Klimarådet Peter Birch Sørensen, som er en af hovedmændene bag klimaudspillet fra Small Great Nation, siger om en mulig udfordring med godkendelse i EU.

»Vi har bevidst foreslået kun at give fradraget til de virksomheder, som i dag er berettiget til at modtage gratis CO2-kvoter efter EUs egne kriterier for, hvornår man er udsat for lækage, samt de virksomheder, der allerede i dag med EUs accept får et fradrag i den eksisterende danske CO2-afgift. Derfor forventer vi ikke problemer, men afgiften skal selvfølgelig godkendes i EU,« siger han.