Den grønne omstilling er på vej.
Ifølge det hidtil mest gennemarbejdede forslag til grøn omstilling af Danmark fra Small Great Nation-initiativet, som Berlingske nu kan offentliggøre, er det mest effektive middel til at nå de høje mål for reduktion af drivhusgasser at sætte CO2-afgifterne voldsomt i vejret.
Udspillet lægger op til en syvdobling af de nuværende afgifter for alle sektorer i hele Danmark. Samtidig skal de nuværende afgifter på energi ifølge udspillet reduceres kraftigt – dog ikke på benzin og diesel.
Her er, hvad forslaget fra Small Great Nation-initiativet isoleret set vil betyde for forbrugerne:
Udspillet skaber ifølge beregninger samlet set ikke større ulighed. Tværtimod vil de højeste indkomster skulle betale en lidt større del af klimaregningen. De, der har det højeste forbrug af store biler, store boliger og flest røde bøffer på middagsbordet, kommer til at betale en lidt større del af klimaregningen.
Generelt vil føde- og drikkevarer med forslaget stige med 2,1 procent, mens prisen på alkohol og tobak vil forblive næsten uændret med et lille fald på 0,2 procent.
Det samme gælder tøj og beklædning, som vil falde med 0,5 procent, mens møbler og boligudstyr vil falde med 0,4 procent.
Det bliver dyrere at køre i biler og andet, som bruger fossile brændsler. Benzin vil stige med to kroner pr. liter, mens diesel vil stige med 2,2 kroner. Generelt vil udgifter til transport samlet set stige med 6,5 procent.
Udgifter til elektricitet i boligen vil stige med 1,8 procent.
Uddannelse, sundhed og en række serviceydelser vil falde en smule i pris – uddannelse med 1,1 procent, sundhed med 0,7 procent.
Til gengæld bliver det lidt dyrere at gå på restaurant, som ifølge beregningerne i rapporten fra Small Great Nation med forslaget vil stige med 0,5 procent.