En 19-årig kvinde blev tæsket med kæder og gruppevoldtaget af 20 rockere. Alligevel er det motorcyklerne og rygmærkeuniformen, vi husker bedst

Podcast – Byens Bedste: Med æresbegreber, normer og strenge regler har rockergruppen Hells Angels skabt en grundfortælling om sig selv, der handler om andet end kriminalitet.

Forfatter og journalist Carsten Norton er aktuel med første bind i værket »Engle dør aldrig – Hells Angels i Danmark« om rockergruppens danske historie fra 1957 til 1997. Bogen er blevet til på baggrund af blandt andet adskillige bøger, hundredvis af avisartikler, politirapporter, afhøringer, ransagninger, tekniske analyser, retsdokumenter, billeder fra gerningssteder, obduktioner og aflytninger. Fold sammen
Læs mere
Foto: Olaf Kraak/AFP/Ritzau Scanpix
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Om man vil det eller ej, har de danske Hells Angels været toneangivende for, hvordan rockere og bandemiljøer har udviklet sig i Danmark lige siden starten af 80erne.

Bevæbnet med en effektiv pr-maskine har rockerklubben skubbet motorcykler og rygmærker i forgrunden, og det horrible og depraverede i baggrunden.

I bogen »Engle dør aldrig« af Carsten Norton kastes der blandt andet lys over et voldsomt kapitel i dansk rockerhistorie: »Gabestoksvoldtægten«, hvor en 19-årig kvinde blev tortureret og gruppevoldtaget af 20 rockere under en Hells Angels-fest i Amsterdam.

Det bør ikke være uden overvejelser, at man skildrer virkelige, horrible hændelser, der involverer andre menneskers liv og oplevelser. Prominente stemmer – herunder i Berlingske – har diskuteret vidt og bredt, hvor tæt på man kan tilade sig at gå for at underholde og forarge.

Udgangspunktet for journalistisk dækning er, at man ikke kan komme for tæt på. Ikke for tæt på virkeligheden i hvert fald. Det er nemlig en journalistisk opgave at beskrive virkeligheden, som den er.

Men hvornår er en fortælling journalistik, og hvornår er den true crime? Må ubehagelige sandheder underholde? Og kan man med journalistik og biografisk litteratur komme til at skabe kriminelle idoler?

I dagens yderst vidende panel sidder Carsten Norton, der som nævnt er aktuel med bogen »Engle dør aldrig – Hells Angels i Danmark« om verdens mest kendte rockerklub, der gennem fire årtier har domineret rockermiljøet herhjemme. Som forfatter står han i øvrigt bag flere bøger om kriminalitet og rockermiljøet.

Dertil er der besøg af Marie Louise Toksvig, som har dækket kriminalstof siden 1990erne og blandt andet er forfatter til bøgerne »Rødder – en gangsters udvej« om den tidligere bandeleder Nedim Yassars udvej af bandemiljøet og »Guldfuglen« om en frafalden AK-81er, der vidnede mod Hells Angels.

Med vært Aminata Amanda Corr og produceret af Rasmus Søgaard Thomsen.

Følg Byens Bedste på mobil

AOK-boblere

For første gang nogensinde forlænger cirkusrevyen sin sæson ind i efteråret. Dermed udskydes den store finale for revyveteranen Ulf Pilgaard, og flere kan få lov til at opleve hans sidste omgang.

Filmen »Smagen af sult« af Christoffer Boe – med Nikolaj Coster-Waldau og Katrine Greis-Rosenthal i hovedrollerne – har premiere 24. juni. Parret Carsten og Maggie kæmper en brav kamp for at sikre en Michelin-stjerne  Berlingskes anmelder Thomas Brunstrøm giver fire stjerner.

I samarbejde med landskabsarkitekten Kirstine Jensen og billedkunstneren Jeppe Hein har ARKEN Museum for Moderne Kunst etableret »Arken Walk«, en 2,2 kilometer lang gåtur fra Ishøj station til museet, der blandt andet byder på skæve lygtepæle og frodige landskaber.

Tivoli åbner dørene til Danmarks hidtil mest avancerede spøgelseshus, »Villa Vendetta«, som Berlingskes teateranmelder Jakob Steen Olsen giver hele fem stjerner.