Zuckerbergs milliardgaver kan ændre fortællingen om Facebook

Mark Zuckerbergs beslutning om at donere 99 pct. af sin formue væk, vil ændre folks syn på Facebook for altid, vurderer ekspert.

Facebook-stifteren, Mark Zuckerberg, har netop offentliggjort, at han vil donere 99 pct. af sine Facebook-aktier til velgørenhed. Fold sammen
Læs mere
Foto: PETER DaSILVA

Folks syn på Facebook vil ændre sig fra at være en kende negativ til nu at være overvejende positiv. Ændringen kommer, fordi Mark Zuckerberg i denne uge annoncerede, at han vil give 99 pct. af sin formue til velgørenhed.

Livsstilsekspert Henrik Byager ser Facebook-stifterens udmelding som vanvittig god, men dyr markedsføring.

»Jeg vil ikke være den, der kaster smuds på donationen ved at sige, at det bare er spekulation, for det er jo en reel overførsel af enorme mængder penge til velgørende projekter, og det skal man lige holde fast i. Men når det så er sagt, er det også en kanon branding af Facebook. Det ændrer hele Facebooks historie og status i verden,« siger han og konkluderer:

»Facebook er ikke længere bare en stor glubsk, pengemaskine og en ond big-data-djævel. Nu er det faktisk en virksomhed, der er stiftet af en mand, som besluttede at bruge pengene til at gøre verden til et bedre sted.«

Der er kommet et skifte i, hvad de rige ønsker at bruge deres penge på. Tidligere gjaldt det, ifølge livsstilsekspert Liselotte Lyngsø, om at skabe værdi for sig selv. I dag gælder det om at gøre verden til et bedre sted.

»Tidligere byggede store mænd store monumenter. I dag, tror jeg, at måden at blive udødelig på, er at have fikset et af verdens problemer. Jeg tror, at de rige gerne vil vise: »Den har jeg fikset. Det er mig, der har gjort verden til et bedre sted. Der er Malaria i verden, men efter jeg kom, var der ikke Malaria mere.«

Hun forklarer, at Bill Gates har været forgænger, og fungeret som inspirator for de rige. »Verdens rigeste mand ligger ikke og feder den på en tropeø, han gør faktisk noget med pengene. Det påvirker os også i Danmark.«

»I gamle dage var det fint nok at være verdens rigeste, i dag bliver du spurgt om, hvad har du så tænkt dig at ændre? Pengene forpligter.«

Henrik Byager mener, at donationen er forbundet med en »enorm goodwill for Facebook. De bliver ellers tit bliver udskreget til at være et ondt imperium, der er ved at sluge alle andre medier og alt kommunikation.«

»Det er historisk, det Mark Zuckerberg gør, fordi Facebook fremover kan bryste sig med, at de giver tilbage. At give tilbage er de her menneskers drivkræft. De vil gøre verden til et bedre sted, og det kan de ikke alene med deres mange penge, men det kan de, hvis de bruger nogle af deres mange penge på det. Sådan tror jeg, at tankesættet er, og det tror jeg også, at vi vil kunne se i Danmark,« siger han.