Vild vækst i Billund – Salget af LEGO-klodser slår nye rekorder, og pengene fosser ind på LEGO-familiens konto

Første halvår 2021 blev endnu et rekordår for den danske spydspids i legetøjsbranchen, LEGO. Fra januar til juni steg salget af LEGO med 43 procent til 23 milliarder kroner. Samtidig mere end fordoblede LEGO Koncernen sit overskud.

LEGOs topchef Niels B. Christiansen har afleveret et halvårsregnskab, der langt fra er normalt. Omsætningen er vokset med 43 procent, og indtjeningen er mere end fordoblet. Hele legetøjsbranchen er gået amok efter coronapandemien. Fold sammen
Læs mere
Foto: Mads Claus Rasmussen
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Verden er tilsyneladende gået amok i legetøj på ryggen af coronapandemien, og det kan ses på salget af LEGO-klodser.

LEGO Koncernen i Billund slog nye både salgs- og indtjeningsrekorder i første halvdel af 2021. Den samlede omsætning voksede med svimlende 43 procent til 23 milliarder kroner, mens salget direkte til forbrugerne via LEGOs egne butikker og LEGOs onlinebutik steg med 36 procent.

Samtidig med, at LEGO lodser klodser ud af fabrikkerne i Billund, Ungarn, Mexico og Kina, skovler LEGOs ejere, familien Kirk Kristiansen, penge ind i hidtil uset omfang.

Når udgifter til produktion og løn er trukket fra, tjente virksomheden otte milliarder kroner på driften. Det er en fordobling, 104 procent mere end i samme periode 2020, trods store investeringer i digitalisering, nye produkter og bæredygtighed.

Trækker man øvrige udgifter fra, lander resultatet efter skat i første halvår i år på rekordhøje 6,3 milliarder kroner, 140 procent mere end i første halvår 2020.

Ifølge LEGOs topchef, Niels B. Christiansen, skyldes fremgangen først og fremmest, at der er en stærk efterspørgsel efter selskabets produkter, og at det har trukket helt nye LEGO-byggere til. Samtidig er mange af covid-19-restriktionerne verden over blevet hævet, og det betyder, at LEGOs fabrikker igen kan producere uden afbrydelser, mens langt de fleste butikker igen er åbnet.

Og så betyder det rigtig meget, at LEGO i årene forud for coronapandemien har investeret kraftigt i nye produkter og e-handel, mener Niels B. Christiansen. Det er investeringer, som han nu vil accelerere yderligere.

»Samtidig så vi tydeligt fordelene ved vores investeringer over flere år i e-handel, produktinnovation og en robust, global forsyningskæde. Vores stærke økonomiske resultater gør det nu muligt at accelerere vores strategiske investeringer i bæredygtighed og digitalisering,« siger Niels. B. Christiansen i en pressemeddelelse.

Fuld fart på hele legetøjsbranchen

Selvom genåbningen efter coronapandemien spiller en stor rolle for LEGOs vilde halvårsresultat, er det vigtigt at bemærke, at resultatet også ligger lysår foran resultatet i første halvår 2019, inden coronapandemien satte ind.

Dengang voksede omsætningen fire procent til 14,8 milliarder kroner, mens driftsoverskuddet faldt med 16 procent til 3,5 milliarder kroner og nettooverskuddet faldt med 12 procent til 2,7 milliarder kroner. Forklaringen på den faldende indtjening var dengang de store strategiske investeringer i fremtiden.

Det hører også med til historien, at LEGO Koncernen ikke er den eneste legetøjsproducent, der har oplevet vilde vækstrater i første halvår 2021. LEGOs to store amerikanske konkurrenter, Mattel og Hasbro, oplevede omsætningsstigninger på henholdsvis 40 og 54 procent i salget, ligesom deres indtjening er vokset markant. Dog uden på nogen måde at nå LEGOs overskud til sokkeholderne. Hasbro overskud udgør således omkring en tiende del af LEGOs.

Det sker for alle tre virksomheders vedkommende trods mangedobling af fragtrater og prisstigninger på råvarer.

Niels B. Christiansen tror ikke, at interessen for LEGO forsvinder lige med det samme, men han tror, at situationen vil blive normaliseret. For første halvår 2021 har ikke været et normalt halvår.

»I andet halvår af 2021 forventer vi, at den store efterspørgsel efter vores produkter fortsætter. Når forbrugerne på længere sigt vender tilbage til de samme forbrugsmønstre som før pandemien, forventer vi dog, at væksten i toplinjen stabiliseres til et mere bæredygtigt niveau,« siger han i pressemeddelelsen og fortsætter:

»Kombinationen af dette og vores planer om at fremskynde investeringer i virksomhedens fremtid gør, at vi forventer en mere normaliseret overskudsgrad fremadrettet.«