Det giver ikke mening at en eksklusiv skare af danskere, der vil kunne fremvise et digitalt coronapas med for eksempel et vaccinestempel, om få måneder skal få adgang til at sætte sig godt til rette med et menukort på en af landets restauranter.

Det siger formanden for hotel- og restaurationsbranchen, HORESTA, Jens Zimmer Christensen.

»Jeg ønsker ikke, der skal være den restriktion for at gå på restaurant, at man skal have et coronapas. Hvis den restriktion kom, ville det – udover den udfordring, at det kan skabe et A- og B-hold – være en stor økonomisk udfordring. Når regeringen åbner op, skal der være et fornuftigt økonomisk grundlag for at drive sin forretning.«

HORESTA mener, at et coronapas kan bruges til arrangementer med større forsamlinger af mennesker, men ikke som en adgangsbillet til at komme ud og spise for den enkelte dansker.

»Efter vores mening bør det ikke bruges til at få en individuel adgang til restauranter. Slet ikke, når man ikke ved, hvor mange der vil være vaccineret på et givent tidspunkt,« lyder det fra Jens Zimmer Christensen.

Store paradokser med coronapas

Det var en begejstret trio bestående af fungerende finansminister Morten Bødskov (S), Dansk Industris direktør, Lars Sandahl, og Dansk Erhvervs direktør, Brian Mikkelsen, der onsdag morgen kunne fortælle, at man nu sætter gang i udbuddet om at få udviklet et digitalt coronapas.

Ifølge Finansministeriet skal coronapasset bidrage til en »gradvis, forsvarlig og hensigtsmæssig genåbning i Danmark«, og den tekniske løsning skal gerne være klar om tre-fire måneder.

På pressemødet ville Morten Bødskov endnu ikke konkret sætte ord på, hvilke sundhedsinformationer sådan et pas skulle indeholde, og hvad det konkret skal give adgang til. Det skal man finde ud af i kommende politiske forhandlinger på Christiansborg, lød det.

Man vil også stå over for det paradoks, at de, der arbejder på restauranter, jo ofte er yngre mennesker. Når du ser på, hvordan vaccinerne er prioriteret, står de ret meget sidst i rækken.

Dansk Erhvervs Brian Mikkelsen udtrykte en forventning om, at danskere med et digitalt coronapas i hånden skulle kunne få adgang til for eksempel restauranter:

»Jeg er slet ikke i tvivl om, at det her vil betyde, at der vil være en større forhåbning, mere lys for enden af tunnelen for virksomheder, kulturinstitutioner, festivaler, sportsklubber, rigtig mange butikker, restaurationer, som – når man viser det her pas, der skal være digitalt på telefonen – kan åbne op helt anderledes. Det vil de være parate til at gøre,« sagde Brian Mikkelsen til Berlingske.

Men HORESTA-formand Jens Zimmer Christensen peger på, at der vil være mange praktiske udfordringer ved et coronapas.

»Man vil også stå over for det paradoks, at de, der arbejder på restauranter, jo ofte er yngre mennesker. Når du ser på, hvordan vaccinerne er prioriteret, står de ret meget sidst i rækken i forhold til at blive vaccineret. Det er jo en bizar diskussion.«

Jens Zimmer Christensen, der også er formand for europæiske HOTREC, paraplyorganisation for HORESTA og 44 andre brancheorganisationer inden for hotel-, restaurant- og turismeerhvervet, mener, at man desuden hurtigst muligt bør finde en europæisk løsning.

»Det er en prioritet, at man finder ud af noget internationalt. Det nytter ikke, at vi kun har noget, der kun gælder for Danmark. Det er vi med al respekt ikke store nok til,« lyder det.