Landets bedst kendte stormagasin, Magasin, er blevet solgt.
Den tyske familiejede koncern Peek & Cloppenburg har købt Magasin, der siden 2009 har været ejet af britiske Debenhams.
»Vi er ovenud glade for langt om længe at have fundet en pålidelig og langsigtet partner i det familieejede selskab Peek & Cloppenburg. De har set og anerkendt vores potentiale og værdsætter vores 153 års erfaring og iværksætterånd,« siger Magasins økonomidirektør, Peter Fabricius.
»Vores to brands har meget til fælles, og sammenlagt har vi i omegnen af 275 års erfaring som multi-brand detailhandlere. Nu ser vi for alvor frem til sammen med Peek & Cloppenburg at være med til at forme fremtiden for detailhandel,« tilføjer han.
Køberne af Magasin, Peek & Cloppenburg-koncernen, driver omkring 140 P&C- og Ansons-butikker i 15 lande samt forskellige internationale onlinebutikker via datterselskabet Fashion ID.
Siden 2009 har Magasin været drevet som et uafhængigt selskab under paraplyen af den britiske stormagasinkæde Debenhams. Under familieejede Peek & Cloppenburg fortsætter Magasin som et uafhængigt selskab.
»Blækket er fortsat ikke helt tørt, og vi kan naturligvis endnu ikke helt løfte sløret for, hvad vi søsætter sammen med vores nye ejer. Men jeg kan fortælle, at vi som et fortsat uafhængigt selskab, og nu med solide tyske muskler i ryggen, fortsætter med at bygge videre på vores tre strategiske søjler: Stærke og inspirerende butikker fyldt med de mest elskede brands, et fortsat skandinavisk onlinefokus og et hjertevarmt kundefokus gennem endnu bedre omni-channel-oplevelser på tværs af alle kanaler,« siger Peter Fabricius.
Magasin, der blev grundlagt i 1868, findes syv steder i Danmark – blandt andet på Kgs. Nytorv i København og i Lyngby, Aarhus, Aalborg og Odense.
I januar viste det seneste årsregnskab fra Magasin, at coronakrisen ikke overraskende har sat sine spor i resultaterne.
Her faldt omsætningen med 288 mio. kroner og landede på 2,6 mia. kroner. Driftsresultatet (EBITDA) endte på 35 mio. kroner mod 173 mio. kroner året før. Samtidig er nethandlen i regnskabsåret vokset kraftigt og udgør nu 22 procent af den samlede omsætning.