Tyske bilkøbere spinder guld på at sælge elbiler til Danmark

Offentlige tilskud kan udnyttes til at handle elbiler på tværs af landegrænser. Tyske købere af elbiler modtager store tilskud og kan efter kort tid frit sælge bilen i Danmark – ofte med overskud.

Det er tilsyneladende meget fordelagtigt for tyske bilkøbere at eksportere let brugte elbiler som Tesla 3 til Danmark. Dette skyldes blandt andet, at Tyskland giver tilskud til købere af elbiler. Fold sammen
Læs mere
Foto: Odd Andersen/Reuters/Ritzau/Scanpix
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Et hul i systemet har udløst noget nær guldfeberstemning blandt tyske købere af elbiler.

Hullet gør, at de kan køre gratis i en periode eller endda tjene penge på at videresælge køretøjet i Danmark.

Det skriver tyske Bild.

I Tyskland er myndighederne så ivrige efter at få flere elbiler på gaden, at de tildeler op til 9.570 euro i såkaldt miljøbonus – 6.000 euro fra staten, 3.000 plus moms fra producenten.

Eneste krav er, at køberen kører i bilen i mindst seks måneder, hvorefter køberen frit kan afhænde bilen.

Bild har besøgt den tidligere helt traditionelle bilforhandler Sascha Schmitz i Mönchengladbach vest for Düsseldorf, som nu er en af ​​de største opkøbere af Tesla i Tyskland og i dag primært beskæftiger sig med køb og eksport.

I et eksempel sælger en bilkøber sin hvide Tesla 3, som blev købt ny i efteråret for 49.000 euro inklusive bonussen. Seks måneder og 9.000 kilometer senere tilbyder forhandler Schmitz bilkøberen 48.000 euro for samme bil.

I eksemplet er anvendt en Tesla 3 fra 2020 og med 6.000 kørte kilometer udbudt til 57.750 euro i Danmark.

»Så i seks måneder kørte vi for 1.000 euro i en bil, der accelererer som en Porsche,« siger den anonyme og nu forhenværende Tesla-ejer til Bild.

Efter tilbagekøbet eksporterer forhandleren den næsten nye elbil og mange andre som denne til eksempelvis Danmark, hvor de let brugte elbiler indbringer betydeligt flere penge end i Tyskland.

Schmitz lægger ikke skjul på forretningsmodellen – at købe elbiler i Tyskland og sælge dem til udlandet. Ifølge Bild venter snesevis af Tesla 3 på at blive transporteret nordpå. Bladet oplyser også, at danske bilforhandlere køber op blandt tyske elbilister.

På internetfora diskuteres trafikken, og en nu forhenværende ejer af ​​en VW e-Up hævder, at han blev tilbudt 14.000 euro i Danmark for den seks måneder gamle bil, der kostede cirka 11.000 euro som ny.

De kritiske stemmer påpeger, at tilskuddene er tiltænkt at bringe flere elektriske køretøjer ud på de tyske veje.