Tysk superiværksætter og surfer vil redde klimaet med løbehjul

Da Lawrence Leuschner var midt i 20erne, stiftede han Rebuy, der i dag er Europas største onlineplatform for salg af brugt elektronik. Men en dag trak han stikket og tog ud at surfe i otte måneder. Da han kom hjem, sagde han farvel til jobbet som topchef for 700 medarbejdere og kastede sig over udlejning af løbehjul.

Lawrence Leuschner, CEO og stifter af tyske Tier, var fra 2004 til 2016 CEO og medstifter af virksomheden Rebuy, som i dag er Europas største inden for køb og salg af brugt elektronik. Fold sammen
Læs mere
Foto: Simon Læssøe

Det var ingen tilfældighed, at den 36-årige tyske serieiværksætter Lawrence Leuschner og øverste direktør for løbehjulsudlejeren Tier mødte op til workshop i Transport-, Bygnings- og Boligministeriet for at diskutere, hvordan man bedst regulerer udlejningen af elløbehjul.

Lawrence Leuschner stiftede sammen med to andre virksomheden Tier (dyr på tysk, red.) i 2018. Selskabet har i dag løbehjul til udlejning i mere end 20 byer, heriblandt København.

»Jeg brænder virkelig for det her. Det er så vigtigt et emne for mig, at jeg ønsker at være personligt involveret. For mig handler det om at drive en virksomhed, der gør en forskel for klimaet og for de mennesker, der bor i byen. Samtidig gør vi meget ud af at have en tæt dialog med myndighederne, og vi har erfaring i at finde fælles løsninger,« siger Lawrence Leuschner.

Lawrence Leuschner

»Det er så vigtigt et emne for mig, at jeg ønsker at være personligt involveret. For mig handler det om at drive en virksomhed, der gør en forskel for klimaet og for de mennesker, der bor i byen.«


På loppemarked som ni-årig

Lawrence Leuschners karriere begyndte, da han var ni år. Hans stedfar ejede et engros-firma, som importerede varer fra Sydamerika, og når kunderne sendte defekte varer retur, fik Lawrence Leuschner lov at reparere dem og sælge dem videre på loppemarkeder.

I gymnasiet fandt han og en kammerat på at sælge brugte videospil, og i 2004, efter at Lawrence Leuschner blandt andet havde været inde ved militæret, stiftede han sammen med en gruppe partnere virksomheden Rebuy, der i dag køber og videresælger brugt elektronik online. Virksomheden er med en omsætning på knap en milliard kroner i sidste regnskabsår og 700 ansatte Tysklands og formentlig Europas største inden for sit felt. Virksomheden giver fortsat ikke overskud, hvilket blandt andet hænger sammen med en kraftig ekspansion.

Lawrence Leuschner var topchef i virksomheden frem til slutningen af 2016. I begyndelsen handlede det mest om at få opstartvirksomheden til at vokse, men hen ad vejen, i takt med at klimaspørgsmålet og bæredygtighed kom stadig højere på dagsordenen, begyndte virksomheden mere og mere at arbejde for at blive svar på, hvordan man skaber bæredygtigt forbrug.

Artiklen fortsætter under billedet.

Lawrence Leuschner (t.h.) stiftede i 2004 onlineplatformen for handel med brugt elektronik, Rebuy, sammen med Markus Börner (t.v.). Lawrence Leuschner var CEO i selskabet, men valgte at træde tilbage i 2016, og tog i stedet ud af surfe. På det tidspunkt havde selskabet 500 ansatte. I dag har det 700. Billedet er taget i januar 2013. Arkivfoto: Thomas Peter/Reuters/Scanpix Fold sammen
Læs mere

Efter 12 ekstremt travle år besluttede Lawrence Leuschner i 2016 at træde tilbage som topchef og medstifter, købte et folkevognsrugbrød og tog med en ven på surfertur rundt i Syd- og Mellemamerika i syv måneder, og derefter yderligere syv måneders rundrejse til Asien, New Zealand og Californien med sin kæreste.

»Undervejs blev jeg mere og mere bevidst om de klimaforandringer, verden oplever i øjeblikket, og behovet for at finde løsninger på klimaudfordringerne. Turen sluttede i Californien, og her kunne jeg se, at der var elløbehjul mange steder, og at folk var glade for at bruge dem,« fortæller Lawrence Leuschner, der ser løbehjul som en erstatning for bilerne i centrum af større byer.

Rejste 180 mio. kr. efter få måneder

Det var sådan, han fik ideen til at lave endnu en virksomhed, der kan gøre en forskel, når det gælder bæredygtighed og klima, og Tier så dagens lys. Efter få måneder lykkedes det Lawrence Leuschner og de to partnere, han slog sig sammen med, at rejse mere end 180 mio. kr. til at sprede sig ud over Europa med.

Tier er ikke den største spiller på et marked, som endnu er under opbygning. Både store amerikanske spillere som Lime og svenske Voi er større, når det gælder kapitalrejsning, men ikke når det gælder antal løbehjul på gaderne, og der var også tidligere på året forlydende om, at Voi og Tier forhandlede om at slå sig sammen, hvilket dog ikke blev til noget.

Men ifølge Lawrence Leuschner adskiller Tier sig på flere punkter fra de andre spillere. Hvor de øvrige spillere f.eks. får hjælp til at få samlet løbehjulene ind om aftenen og opladet dem fra såkaldte »hunters«, det vil sige folk, som melder sig frivilligt til at samle løbehjul ind, oplade dem, og stille dem ud på udvalgte steder. Tier derimod sørger selv for at samle alle løbehjul ind til opladning og reparation.

Det sidste er vigtigt. Normalt siger man nemlig, at et elløbehjul højst kan holde i én til to måneder, ifølge deres egne oplysninger, men fordi Tier har sit eget værksted, hvor alle løbehjul kommer forbi, bliver efterset og repareret, kan de forlænge løbehjulenes levetid til seks måneder.

Artiklen fortsætter under billedet.

Lawrence Leuschner, CEO og medstifter af løbehjulstjenesten Tier, april 2019. Fold sammen
Læs mere
Foto: Simon Læssøe.

Hvorvidt elløbehjul er en effektiv klimaløsning, ved vi ikke endnu, men Lawrence Leuschner tror på projektet.

»Transport er en af de største klimasyndere, og storbyerne har udfordringer med trafikpropper og alt for mange biler. Elløbehjul er en del af løsninger, fordi de sammen med offentlig transport kan få folk til at lade bilen stå,« siger Lawrence Leuschner, der erkender, at der endnu ikke findes data, der viser om og i hvilket omfang, elløbehjul reducerer udledningen af CO2.

»Vi har sat en undersøgelse i gang, som skal vise, hvor stor klimaeffekt løbehjulene rent faktisk har. Det tager lidt tid, fordi hele løbehjulsmarkedet fortsat er så nyt. Men vi skal selvfølgelig have skaffet dokumentation,« siger Lawrence Leuschner, der ser løbehjul som første skridt på vejen mod et nyt transportsystem, hvor folk ikke længere ejer deres køretøjer, men deler dem.