Svensker bliver første ikke-tyske chef for Daimler

Den 49-årige svensker Ola Källenius bliver den første ikke-tyske chef for bilkoncernen Daimler og den første uden en teknisk baggrund. Men han er bilmand om en hals og har længe været betragtet som kronprinsen i den tyske koncern.

Ola Källenius bliver i maj 2019 topchef for tyske Daimler i et fremskudt chefskifte, når den markante Dieter Zetsche træder tilbage. Zetsche menes længe at have formet svenskeren til at føre Daimler gennem store udfordringer. Selv beskriver Källenius sin stil som »en optimistisk grundholdning, lejlighedsvist parret med nordisk mådehold«. Her ses han på bilmessen i Paris 2. oktober i år. Fold sammen
Læs mere
Foto: IAN LANGSDON / EPA / Ritzau Scanpix
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Når tyske Daimler ved næste generalforsamling i maj 2019 vinker farvel til »Dr. Z«-æraen, overlades rattet til en svensker, der også fysisk skiller sig ud fra mængden.

Mens den afgående Dr. Z – den mangeårige Daimler-chef, 65-årige Dieter Zetsche – kan præstere et imponerende overskæg, rager hans efterfølger, Ola Källenius, godt op i vejret med sine 1,95 meter.

Dette er ikke et helt almindeligt chefskifte. Den tyske bilkoncern får nu sin første ikke-tyske topchef og den første topchef uden en teknisk uddannelse. Og med den 49-årige svensker springer Daimler samtidig en generation over i de øverste geledder.

Ola Källenius har arbejdet for Daimler, siden han var 24, og har efter eget udsagn aldrig ønsket sig at arbejde andre steder. »Jeg har altid villet have med biler at gøre, og jeg ville altid kun til Mercedes,« udtalte han sidste år til tyske Die Welt.

Det har været en karriere med turbofart, der ikke gør det til nogen overraskelse, at han nu rykker helt op på øverste chefetage.

Allerede da han for to år siden blev udnævnt til forsknings- og udviklingschef, tolkede mange det som en blåstempling af Ola Källenius som kronprins – i en grad, så den daværende chef for Daimler Trucks, Wolfgang Bernhard, følte sig forbigået og gik.

Udnævnelsen var usædvanlig, da svenskeren ikke har en ingeniørbaggrund, men er uddannet i finans og ledelse. Nu skulle han for alvor bevise, at han også magtede et teknisk område, og skeptikerne var mange.

Men skeptikerne fik han altså overbevist, og han har spillet en central rolle i den milliardsatsning på elbiler og selvkørende teknologi, der betragtes som et paradigmeskift for de store bilproducenter.

Nu skal han styre Daimler gennem ikke blot tekniske udfordringer, men også efterdønningerne af Dieselgate samt handelsspændinger, der rammer koncernens største markeder i Europa, USA og Kina og allerede har udløst et profitvarsel fra Daimler.

Samtidig står Daimler midt i en strategisk omlægning, der skal gøre koncernen mere smidig at manøvrere med. Her ventes Ola Källenius at fortsætte Dieter Zetsches arbejde med at nedbryde hierarkier og bureaukratiske lag.

Ola Källenius præsenterer her Mercedes EQC, bilproducentens første fuldt elektriske SUV, på kunstgalleriet Artipelag i Stockholm. Den er en del af Daimlers milliardstore satsning på elbiler. Fold sammen
Læs mere
Foto: SOREN ANDERSSON / TT News Agency / AFP / Ritzau Scanpix.

Internt er svenskeren vellidt; han er tysktalende og tysk gift, men fortsætter den mere afslappede linje, som Dieter Zetsche har lagt gennem sine 12 år som Daimler-chef. Ola Källenius optræder gerne i jeans, kondisko og åbentstående skjorte samt et afvæbnende smil. Han er helst dus med alle, hvilket ikke undgår at vække opmærksomhed i Tyskland.

Han ynder også at pege på hjemlandet Sverige som foregangsland med digitalisering, startups og miljøbeskyttelse, og han var synligt stolt, da han tidligere i år præsenterede den første fuldt elektriske Mercedes-SUV, EGC, i Stockholm.

»Svenskerne kan andet end at sælge flotte møbler. Vi kan også andet end at producere svenske kødboller og ABBA – bare for at gøre op med klicheerne,« skrev han dengang i en blog og pegede på Stockholm som en ny rival til Silicon Valley.

Mere inspiration henter han i Daimlers egne historiebøger og pionerånden fra grundlæggerne Gottlieb Daimler og Carl Benz, udtalte han til Handelsblatt efter udnævnelsen.

»De to forandrede verden for altid. Vi må tænke lige så stort som dem.«