Som barn byggede Volvos kinesiske ejer biler af sand. Han har brug for dybe lommer af andet til at finansiere sit globale bilimperium

Den kinesiske bilkonge Li Shufu har med Geely-koncernen i årtier arbejdet på at skabe en kinesisk pendant til Volkswagen-koncernen ved at købe sig ind i ofte skrantende vestlige bilmærker. Nu kniber det med at skaffe penge til flere dele af imperiet, der blandt andet tæller Volvo og de mere eksklusive bilproducenter Polestar og Aston Martin.

Manden bag den kinesiske bilgigant Geely, Li Shufu, har engang udtalt, at det er let nok at lave biler: »Det er bare fire hjul og to sofaer.« Wang Zhao/AFP/Ritzau Scanpix

De færreste havde hørt om Geely, før den kinesiske bilkoncern for snart 15 år siden dukkede op i Sverige for at redde det dengang konkurstruede Volvo.

Geely betyder »lovende« eller »lykkebringende« på kinesisk. Og siden har den foretagsomme og ukuelige kineser bag Geely, den nu 60-årige Li Shufu, gjort det til et særkende at købe sig ind i vestlige bilmærker, som nok kunne have brug for lykke og held.