Slut med flyskam: Luftfartsindustrien vil sende fly på vingerne med grøn elektrofuel i tankene

Tirsdag præsenterer dansk luftfartsindustri en rapport, som sætter fokus på, hvordan elektrofuel kan blive fremtidens grønne brændstof til fly. Ideen er at indfange CO2 fra afbrænding af biomasse fra affald og kombinere den med hydrogen fremstillet af vand og grøn strøm, så den bliver til elektrobrændstof.

SAS er en af de virksomheder og organisationer, der har finansieret en ny rapport om bæredygtig flybrændstof, som bliver offentliggjort tirsdag Fold sammen
Læs mere
Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix

Elektrofuel fremstillet af CO2 fra den biomasse, der afbrændes i kraftværker, kombineret med brint fremstillet af grøn strøm og vand er vejen frem, hvis flyindustrien skal blive grøn og klimavenlig.

Det er konklusionen på baggrund af en rapport, som en forskergruppe med professor og kemiker Henrik Wenzel ved Syddansk Universitet i spidsen præsenterer for branchen og andre interesserede i Københavns Lufthavn tirsdag eftermiddag.

Bag rapporten står Nordic Initiative for Sustainable Aviation (NISA), Syddansk Universitet og den rådgivende ingeniørvirksomheden Niras, som har brugt de seneste seks måneder på at undersøge, hvad der skal til for at få gang i produktionen af syntetiske brændstoffer til flyindustrien. Rapporten er finansieret af SAS, Københavns Lufthavne, biogasselskabet Nature Energy, Amager Ressource Center, Nordic Energy Research, Danish Aviation og Dansk Energi.

Henrik Wenzel, professor og kemiker, Syddansk Universitet

»Elektrobrændstoffer er i mine øjne fremtiden for biomasse i el- og varmesektoren«


»Elektrobrændstoffer er i mine øjne fremtiden for biomasse i el- og varmesektoren. Det er, at man fanger CO2en og laver den videre om til eksempelvis flybrændstoffer – eller for den sags skyld til brændstof til skibe og tung landtransport i store lastbiler,« siger Henrik Wenzel, professor og hovedforfatter på rapporten, som ifølge ham vil danne grundlag for udspillet fra luftfartsindustrien tirsdag.

»Jeg forventer, at om fem år vil der være flere affaldsselskaber, som fanger CO2en. Eller som vil være i gang med det. Jeg er ret sikker på, at det bliver fremtiden for biomassekraftværkerne – at skal de fortsætte med biomasse til kraft og varme, skal de fange CO2en. CO2 bliver noget værd. Når du først har fanget den, kan du bruge den og erstatte fossile brændstoffer,« siger Henrik Wenzel, som også mener, at det kan være med til at bringe Danmark helt i mål med den ambitiøse 70 pct.-målsætning om at nedbringe mængden af drivhusgasser og kunne hjælpe med at nå de sidste fem procentpoint, som mange anser for at være de sværeste.

Det præcise indhold af rapporten bliver først afsløret tirsdag, men »teknologien er klar til at blive implementeret. Produktion af flybrændstof vil afføde en del procesvarme, der vil kunne erstatte fjernvarme fra et kulfyret kraftvarmeværk. Ved at udnytte alle synergierne vil økonomien se fornuftig ud, og brændstoffet vil være tæt på CO2-neutralt,« hedder det i invitationen.

Haldor Topsøe: Det bliver svært, men vi kan godt

Den danske kemivirksomhed Haldor Topsøe udvikler de kemiske produkter, der skal til for at kunne fremstille brændstof, både ud af olie og gas og biomasse, og selskabet arbejder også med elektrolyse og fremstilling af brint.

Haldor Topsøe har siden maj i år været leverandør af central teknologi til hollandske SkyNRG, der sammen med det hollandske luftfartsselskab KLM arbejder på at levere bæredygtig jetfuel fremstillet på biomasse fra affaldsprodukter fra fødevareindustrien. Den nye jetfuel, der ikke er en elektrofuel, vil kunne reducere CO2-udslippet med 85 pct. sammenlignet med traditionel jetfuel.

Poul Georg Moses, chef for eksplorativ forskning og udvikling hos Haldor Topsøe, arbejder blandt andet med at udvikle metoder til at fremstille elektrojetfuel. Ifølge ham er der en række udfordringer forbundet med at indsamle CO2 og fremstille elektrojetfuel af det, herunder at der er skrappe krav til det brændstof, der hældes på et fly af hensyn til flyets motorer.

»Vi sidder og arbejder med metoder på laboratoriestadiet, som er bedre end det, man kan i dag. Men de er ikke færdigudviklede, og det tager typisk ti år at kommercialisere de teknologier, vi arbejder med, så det er ikke noget, der sker lige foreløbig,« siger Poul Georg Moses.

Ifølge ham vil udviklingen af bæredygtige og emissionsfrie brændstoffer til flybranchen være en proces, hvor man bruger kendte teknologier, som ikke er 100 pct. emissionfrie, i en periode, mens man arbejder på at udvikle de helt rigtige løsninger.

Fjernvarme gør forskellen

Ifølge Henrik Wenzel fra Syddansk Universitet har Danmark trods udfordringerne alle forudsætninger for være pioner, når det handler om at indfange CO2 fra biomasseafbrænding og omdanne det til brændstof.

»Især når det gælder om at gå videre og fremstille brændstof ud af det, for vi har noget, som resten af verden ikke har, nemlig fjernvarmen. Det giver noget procesvarme, som man kan anvende til både at fange CO2en, fremstille brinten og brændstoffet. Det giver os en økonomisk fordel,« siger Henrik Wenzel.

Luftfartsindustrien er langtfra ene om at forsøge at finde klimavenlige alternativer til brændstof baseret på fossil olie. Skibsfarten er også en af de store klimasyndere, og i sidste uge præsenterede den danske rederigigant Mærsk sammen med Lloyd sit bud på, hvor løsningen skal komme fra. Her har Mærsk blandt andet også udset sig brændstof fremstillet ved hjælp af indsamlet CO2 og brint som en mulighed. I Mærsks tilfælde vil skibsbrændstof dog ikke kræve den samme raffinering som jetfuel til fly og derfor være nemmere og billigere at fremstille.