SAS i duel med obligationsejerne. Første udspil til redningsplan afvist

Obligationsejerne hos SAS har afvist det første udspil til en redningsplan, fordi planen betyder, at de vil få ombyttet deres obligationer til aktier og dermed tabe penge. Ekspert forudser hårde forhandlinger forude.

Flytrafikken er stadig sløv for SAS. Nu oplever selskabet modstand mod den plan, der skal redde selskabet. Fold sammen
Læs mere
Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix

SAS er løbet ind i den første forhindring i forsøget på at skaffe livsvigtig kapital til selskabet. En central brik i planen er, at obligationsejere skal have ombyttet deres obligationer til aktier, men det vil de ikke være med til.

SAS har derfor fredag morgen aflyst det planlagte møde om rekapitalisering med obligationsejerne 17. juli. SAS har nemlig allerede nu vurderet, at det bliver umuligt at opnå et flertal blandt obligationsejerne og udsætter derfor mødet.

I planen står der, at obligationsejerne vil få ombyttet deres obligationer til aktier, men den del af planen er ikke populær hos investorer med obligationer i selskabet. For det vil betyde, at de vil tabe en mærkbar pose penge. Derfor har SAS meddelt, at de vil indlede forhandlinger med obligationsejerne for at finde en løsning.

Aktieanalysechef i Sydbank Jacob Pedersen forudser, at de kommende forhandlinger bliver særdeles hårde. Han mener, at det er helt naturligt, at obligationsejerne ikke vil tage imod den aftale, der er lagt på bordet.

»Det første udspil har ikke været spiseligt for obligationsejerne, og det er naturligt nok. Vi så det samme ske i forbindelse med Norwegians redningsplan, men der er dog en væsentlig forskel. Hos Norwegian var obligationsejerne selv blandt hovedaktørerne i redningsplanen, der var ikke nogen statslig »overlevelsesgaranti« som der er hos SAS,« siger han.

Obligationsejerne vil sætte hårdt mod hårdt

Obligationsejerne har nemlig opfattet, at den danske og svenske stat ikke vil lade SAS gå konkurs. Det betyder, at de vil sætte hårdt mod hårdt i forhandlingerne.

»De har ikke noget at tabe ved at gå hårdt ind i forhandlingerne. Tilsyneladende i hvert fald. For EU-Kommissionen skal også godkende redningen af SAS, og de vil formodentlig have svært ved at godkende en decideret statsredning,« siger Jacob Pedersen.

Forude venter der nu nye forhandlinger med obligationsejerne, og samtidig skal både den danske og svenske stat godkende planen, mens Europa-Kommissionen også skal kunne sige god for løsningen. Men staternes modvillighed til at lade SAS gå konkurs kan paradoksalt nok betyde, at forhandlingerne kan blive endnu sværere, end de var for Norwegian, påpeger Jacob Pedersen.

Han tilføjer dog, at en SAS-konkurs er et usandsynligt scenarie.

»Det mest sandsynlige scenarie er, at der vil komme redningsplan med lidt bedre vilkår for obligationsejerne. De vil dog nok under alle omstændigheder lide et mærkbart tab,« siger Jacob Pedersen.