Panikken breder sig blandt bilproducenter i takt med, at et no-deal brexit nærmer sig

Store aktører som BMW og Toyota varsler et muligt farvel til Storbritannien. Hvis fabrikkerne lukkes, vil arbejdspladserne fosse ud af landet.

Den ikoniske britiske aristokratbil, Rolls Royce, der produceres af BMW, er en af de biler, hvis produktion – og dermed arbejdspladser – er i fare, såfremt et brexit uden handelsaftale bliver en realitet. Fold sammen
Læs mere
Foto: Luke MacGregor

Tusindvis af britter får i dag smør på brødet gennem deres arbejde på en af landets mange bilfabrikker. Det vil derfor føre til storstilet mangel på arbejdspladser i de britiske industribyer, hvis en eller flere af de store producenter trækker håndbremsen og flytter produktionen til udlandet.

Og det er præcis, hvad BMW og Toyota, to af de største aktører på markedet, overvejer efterhånden som et brexit uden aftale bliver mere og mere sandsynligt.

Storbritanniens planlagte farvel til EU nærmer sig med hastige skridt. Det skal i følge planen ske ved udgangen af denne måned, den 29. marts klokken 11.

Til bilmessen, »Geneve International Motor Show«, meldte BMW ud, at et brexit uden aftale formentlig vil sætte en stopper for den fortsatte produktion af Mini One på den tyske bilproducents fabrik i nærheden af Oxford, hvilket vil betyde et tab af mindst 4.500 arbejdspladser.

Men det er kun toppen af isbjerget. Den tyske bilproducent blev hastigt efterfulgt af Toyota, Bentley og franske PSA, der ejer Vauxhall. De råber samstemmigt vagt i gevær overfor et brexit uden handelsaftale med EU.

Tusindvis af jobs på spil

En talsperson fra den britiske regerings »Department of Business, Energy and Industrial strategy«, departementet for erhverv, energi og industriel strategi, sagde under messen til The Guardian:

»Regeringens topprioritet er at sikre en aftale med EU og fastholde betingelser, der kan skabe flere jobs og mere vækst i vores verdensklasse bilproduktion.«

Man kan godt forstå, at det er topprioriteten for den britiske regering for ifølge The Guardian, er der på fabrikkerne alene 57.200 jobs på spil, mens der i relaterede sektorer alt i alt er 850.000 arbejdspladser, som der indtil videre er stor usikkerhed omkring.

Artiklen fortsætter under grafikken.

»Et brexit uden aftale ville være en kæmpe byrde for Mini-brandet. Hvis det kommer til det – hvilket er det værst tænkelige scenarie – bliver vi nødt til at overveje, hvad det betyder for os langsigtet. For Mini er det en stor fare,« lyder det fra Peter Schwarzenbauer, der sidder i BMWs bestyrelse og har ansvaret for Mini og Rolls Royce.

Da han blev adspurgt, hvorvidt det vil betyde lukning af BMWs fabrik i Cowley udenfor Oxford, svarer han:

»Vi er i hvert fald nødt til at overveje det, for vi kan ikke absorbere ti procents yderligere omkostninger oveni vores nuværende produktion.«

Schwarzenbauer fortæller også, at BMW, der er direkte arbejdsgiver for 8.000 briter, overvejer at flytte produktionen af BMW-motorer fra Hams Hall udenfor Birmingham til Østrig.

Heller ikke Toyotas chef for det europæiske marked, Johan van Zyl, kunne frede nogle af de britiske jobs.

Han meldte lettere kryptisk ud til The Guardian, at de »vil blive nødt til at se på deres investeringer, såfremt forretningsklimaet bliver svært at navigere i.«

Tarifferne truer

Sidste år investerede Toyota 240 millioner pund, svarende til lidt over to milliarder kroner, i deres britiske produktion.

Pengene blev investeret med henblik på at starte produktionen af virksomhedens nye Corolla-model, men så længe mulige handelstariffer spøger i fremtiden, vil Toyota ikke lægge sig fast på, hvorvidt produktionen fortsat skal være i Storbritannien.

Indenfor bilproduktion produceres skruer, møtrikker, udstødningsrør og alt det andet en bil består af, som regel forskellige steder i verden.

Bilproduktion vil derfor være særligt sårbar overfor told, når grænsen skal passeres.

Derudover er bilproduktion, som så meget andet produktion nu til dags, afhængig af de mange dele ankommer »lige til tiden«, ellers løber fabrikkerne lynhurtigt tør.

Toyota har allerede taget højde for mulige forsinkelser i tilfælde af et hårdt brexit ved at hamstre reservedele, men alligevel rækker lageret kun til tre dages produktion.