Øl uden alkohol i brusende vækst: »Markedet er vokset eksplosivt«

Danskerne har fået smag for øl uden alkohol. I 2019 skyllede de næsten fem gange så mange liter alkoholfri øl ned, som for syv år siden, og udviklingen ser ud til at fortsætte. Fokus på sundhed forklarer tendensen, lyder det fra iagttagere.

Mens salget af øl med alkohol falder, stiger salget af alkoholfri øl. Fold sammen
Læs mere
Foto: Søren Bidstrup

Der er sket en del for den alkoholfri øl siden dengang, at den bedst kunne sammenlignes med en bajer på Roskilde Festival, der har stået for længe under solen.

I dag har danskerne for alvor taget øl uden alkohol til sig, og i 2019 drak danskerne 4.713.000 liter alkoholfri øl. Det er næsten en femdobling i forhold til for syv år siden, viser tal fra Bryggeriforeningen, hvis medlemmer dækker 85 procent af markedet.

Alt imens antallet af alkoholfri øl bare er steget, er det modsatte sket for øl med alkohol. På syv år er salget blandt Bryggeriforeningens medlemmer faldet fra 301 millioner liter til 277 millioner liter øl i 2018.

Det kan skyldes, at der er kommet et større fokus på sundhed blandt forbrugerne, lyder vurderingen fra flere sider. Samtidig er der kommet flere bryggerier til, som rider med på den alkoholfri bølge, fortæller Michael Friis Jørgensen. Som chefaktieanalytiker i Alm. Brand følger han flere store bryggerikoncerner tæt.

»Du kan simpelthen ikke finde et bedre segment at tjene penge på end alkoholfri øl. Overalt bevæger vi os i en sundhedstrend, og det er en tendens, som virksomhederne rykker sig mere og mere hen imod. De har fået øje på, at der er vækst i alkoholfri øl,« siger Michael Friis Jørgensen.

Og bryggerierne har da også taget tendensen til sig.

Vinder indpas

I dag findes der over 200 bryggerier i Danmark, hvoraf 17 af dem producerer alkoholfri øl. De har været med til at sætte nye varianter af øl uden alkohol på det danske marked og videre til hylderne i de danske supermarkeder.

I Coops butikker, der blandt andet tæller Irma, Brugsen og Kvickly, er salget af lette eller helt alkoholfri øl mere end fordoblet siden 2008. Og kurven fortsætter opad – fra 2018 til 2019 steg salget med seks pct.

»Siden 2014 har vi set en stærkt stigende interesse for øl uden alkohol. Bryggerier er blevet bedre til at lave dem, så de smager godt, og det er dét, forbrugerne kvitterer for,« siger analysechef i Coop, Lars Aarup.

Øl med færre kalorier

Et af de bryggerier, hvor de for alvor har kunnet mærke den stigende efterspørgsel, er bryggeriet TeeDawn, der udelukkende brygger alkoholfri og lavalkoholiske øl.

»For seks år siden skete der en hel masse på ølscenen, men problemet var, at meget af det øl, der kom, var enormt stærkt. Man kunne ikke drikke ret meget uden at blive fuldstændig rundtosset. Samtidig er der utroligt mange kalorier i alkohol. Derfor tænkte jeg, at det kunne løses på en smartere måde,« siger stifter af TeeDawn, Henrik Wiese.

TeeDawn beskriver sig selv som verdens første bryggeri, der har 100 procent fokus på øl med mindre alkohol og færre kalorier. Som det eneste bryggeri angiver de kalorier, fedt, proteiner og saltindhold på deres produkter.

Det er ifølge TeeDawn en del af en strategi, der skal åbne den alkoholfri scene for et større publikum med fokus på at leve sundt.

»Vi er født ud fra et ønske om at give folk en god øloplevelse med mindre alkohol. Folk er blevet meget mere bevidste om alkoholens skadelige virkninger,« siger han.

Og det er en tendens, der taget fart. I mikrobryggeriet  kan de godt skåle for udviklingen, der i januar gav en omsætning, der var 400 procent højere end året før.

For TeeDawn har teknologien haft afgørende betydning for væksten, da der nu kan produceres øl, hvor bryggeriet efter udsagn ikke behøver at gå på kompromis med smagen.

»Sundhedsbølgen og teknologien har taget hinanden i hånden og fulgtes ad, og nu er vi et ret godt sted,« siger Henrik Wiese, der forventer, at interessen vil fortsætte med at stige de næste år.

Jesper Bo Jensen, direktør i Center for Fremtidsforskning

»En del af den måde at være sund på er også at drikke mindre. Det med at kunne kontrollere sig selv er blevet meget moderne.«


Stigende interesse

Interessen for alkoholfri øl kan også aflæses hos den svenske virksomhed Alfa Laval og John Kyle Dorton, som er chef for bryggeriafdelingen i virksomheden

I løbet af de sidste to år har virksomheden solgt 90 procent af deres maskiner på verdensplan, der er udviklet til at kunne producere øl uden alkohol ved at bruge damp, lave temperaturer og tryk. Det er en teknologisk metode, som virksomheden har udviklet for at beholde smagen af øl.

Alfa Laval har med produktionen af alkoholfri øl ramt et marked, der er i høj vækst, fortæller John Kyle Dorton.

»Vi rammer alle i de store virksomheder. Også de små. Markedet er vokset eksplosivt, og vi kan virkelig se en udvikling,« siger han.

Ideen til at producere alkoholfri øl, fik John Kyle Dorton efter et ophold i Japan, hvor det alkoholfri alternativ hitter hårdt. Og det er primært fordi, at der i Japan findes et stort samfundsmæssigt fokus på sundhed.

Øl og sundhed går hånd i hånd

Samme fokus på helbredet har sneget sig vej til Danmark, vurderer Jesper Bo Jensen, der er direktør i Center for Fremtidsforskning.

»Sundhed er blevet ekstremt moderne. En del af måden at være sund på er også at drikke mindre. Det med at kunne kontrollere sig selv er blevet meget moderne,« siger han.

De alkoholfri øl kan betyde, at folk der gerne vil have færre kalorier og procenter, stadig kan begå sig i sociale sammenhænge, hvor alkohol er i fokus. Det er ifølge Jesper Bo Jensen en del af en udvikling, der førhen har betydet, at man er blevet stigmatiseret .

»Hvis man førhen drak en sodavand i stedet for en øl, blev der gjort grin med det, fordi man så var en, der ikke kunne styre sig selv. Det har udviklet sig til, at det er blevet i orden at drikke en alkoholfri øl,« siger han.

Danmark er stadig et land med et højt alkoholforbrug sammenlignet med andre steder. Derfor vurderer Jesper Bo Jensen, at fremtiden fortsat er usikker for de alkoholfri øl.

»Det kommer an på, hvordan ting forandrer sig, men jeg tror at sundhedstendensen helt klart er noget, der tager mere fart fremover,« siger han.

Coop forventer, at salget af alkoholfri øl forsætter fremgangen og stiger yderligere fem til otte pct. i 2020.