Ny regering dropper mål om fast antal elbiler i 2030, men slipper ikke for at kigge på afgifter

Den nye regering vil lige som den tidligere regering sætte en stopper for salget af nye diesel- og benzinbiler fra 2030, mens ønsker om mellem en halv og én million elbiler er røget ud af aftaleteksten. Selv om regeringen vil fremrykke kommissionsarbejdet med en ny afgiftsstruktur, kan bilister tidligst vente en afklaring ved udgangen af 2020.

Mette Frederiksen fra Socialdemokratiet slog under valgkampen på tromme for meget konkret mål for, hvor mange elbiler der skulle rulle ud på vejene i 2030. Men i regeringsaftalen er de konkrete mål droppet. Fold sammen
Læs mere
Foto: Mads Claus Rasmussen

Den nye regeringsaftale indeholder ikke et mål om op mod én million elbiler på gaderne i 2030, som ellers var et af de helt store emner under valgkampen. I stedet har den nye socialdemokratiske regering og dens støttepartier et mål om et stop for salg af alle nye diesel- og benzinbiler fra 2030 og miljøzoner for lastbiler i byerne.

Dermed lægger den røde regering sig tæt op ad den gamle regering, når det handler om at få nye diesel- og benzinbiler væk fra gaderne fra 2030, og den arver også den gamle regerings problem med omstillingen til el, nemlig at Danmark ikke alene kan stoppe salget af diesel- og benzinbiler. Det vil kræve en fælles aftale på EU-niveau.

Mens den gamle regering og ligeledes Radikale Venstre havde et mål om én million el- og hybridbiler på gaderne i 2030, ville Socialdemokratiet nå op på 500.000. Men det nævnes der nu ikke længere noget om.

»Det er rigtigt, at der ikke er noget måltal for elbiler i aftalen. Det bliver man mere præcis på senere. De tal var også lidt arbitrære,« siger Rasmus Prehn, transportordfører hos S.

Men de var vel ikke mere arbitrære, end at I også kom med en udmelding om 500.000 elbiler?

»Det kommer til at blive uddybet senere. Jeg kan ikke komme det nærmere lige nu, jeg står mellem to møder.«

Hvad med afgifterne, kommer der også en afklaring på dem?

»Det skal der arbejdes videre med.«

Så bilejerne må vente med at få en afklaring til udgangen af 2020?

»Det bliver kommunikeret mere præcist ud senere.«

»Så langt, vi kunne komme«

Hos Radikale Venstre forklarer klimaordfører Ida Auken, at partiet gerne havde set mere konkrete ambitioner indarbejdet i regeringens fundament.

»Vi ville gerne have mange flere tal med i aftalen. Jeg havde gerne set et mål om en million elbiler i 2030, men det her var så langt, som vi kunne komme,« siger hun.

Den nye regering vil undersøge, om den kommission for grøn omstilling af personbiler, som blev nedsat tidligere på året med Anders Eldrup som formand, kan fremrykke sit arbejde, så det kan afsluttes ved udgangen af 2020.

»Vi vælger at lade kommissionen gøre sit arbejde, og vi fremrykker så det arbejde. Men det er afgørende, at det afgiftssystem kan skabe den nødvendige grønne omstilling,« siger Ida Auken.

Kommissionens arbejde handler i høj grad om at komme med et forslag til en ny afgiftsstruktur, som fremmer den grønne omstilling i bilbranchen. Det skal helst ske, uden at staten mister alt for meget af den årlige indtægt på godt 50 milliarder kr., som bil- og benzinafgifter i dag bidrager med til statskassen.

Ifølge regeringsaftalen skal der laves en grøn mobilitetsplan med »en lang række initiativer«, der er nødvendige for at »sikre markant flere elbiler på vejene og den nødvendige omstilling af transportsektoren«.

Flere initiativer

Det drejer sig om:

Et stop for salg af alle nye diesel- og benzinbiler fra 2030 og skærpede miljøzoner.

At det skal undersøges, om Kommissionen for grøn omstilling af personbiler kan fremrykke sit arbejde, så den endelige rapportering ligger færdig før udgangen af 2020.

At der hurtigst muligt derefter indgås en politisk aftale for at sikre tryghed for branchen og bilejerne samt ro om den grønne omstilling.

Bilejerne må altså dermed vente med en afklaring på spørgsmålet om, hvordan fremtidens afgiftsstruktur ser ud til ved udgangen af 2020.

Autobranchen i Danmark, der er brancheorganisation for bilforhandlere, kalder det »fornuftigt at neddrosle forventningerne til udbredelsen af elbiler«.

»For med et salg på små 300 elbiler om måneden i Danmark, er der meget langt op til en million elbiler om ti år,« siger Gitte Seeberg, direktør i Autobranchen i Danmark.

»Klimamålsætningen om 70 procents CO2-reduktion i 2030 er ambitiøs. Men vi mangler fortsat at se, hvilke midler den nye regering vil tage i anvendelse, og hvordan den vil finde de nødvendige milliarder, der skal til for at sikre den grønne omstilling af transportsektoren,« siger Gitte Seeberg.

Afklaring på afgifterne

Både hos bilisternes organisation, FDM, og Autobranchen i Danmark er der et stort ønske om en afklaring på afgiftssituationen.

»Vi bilister bliver nok nogle af dem, der kommer til at mærke den grønne omstilling kraftigst. Sådan er det. Men det er vigtigt at huske, at ikke alle bilister har penge, der gror på et træ ude i haven,« siger FDMs politiske chef, Torben Lund Kudsk.

»Bilisterne lægger allerede i dag afgifter for 52 mia. kr. om året, hvis vi både skal købe elbiler, der fra fabrikken er væsentlig dyrere end almindelige biler, og fortsat lægge et uændret milliardbeløb i afgifter, ja, så knækker filmen og det vil helt givet forsinke den grønne omstilling. Hvis vi for alvor skal have elbiler på vejene er der behov for afgiftslempelser på disse biler i en årrække. Det manglende provenu er noget samfundet må bære, da det ikke giver samfundsøkonomisk mening blot at hæve afgifterne på benzin- og dieselbiler,« lyder det fra Torben Lund Kudsk.

Han påpeger, at både vismændene og blandt andet økonomer fra DTU, har regnet ud, at de afgifter, bilister i dag betaler, langt overstiger de negative omkostninger for samfundet som bilismen forårsager i form af trængsel, uheld, klima- og miljøbelastning og vejslid. Beløbet vurderes ifølge Torben Lund Kudsk til at være mellem 17 og 30 mia. kr., alt efter opgørelsesmetoden.

»Det er ikke sådan, at elbiler slet ikke skal betale afgift fremover. Elbiler vil også skabe trængsel, og give uheldsomkostninger, selv om de kører på grøn strøm. En af de største belastninger i dag er trængsel på vejene, og partikler fra bilernes hjul og asfalten, og det vil blive ved med at være der,« siger Torben Lund Kudsk.

Sikkerhed om fremtiden

Ifølge Gitte Seeberg, der er direktør i Autobranchen i Danmark, handler det set med bilforhandlerne og bilisternes øjne først og fremmest om, at vide, hvad der kommer til at ske, og at kunne være sikker på, at det ikke bliver lavet om igen kort tid efter.

»Vi håber, at transportkommissionen (Kommissionen for grøn omstilling af personbiler, red.) kan komme med nogle bud på, hvordan man bedst beskatter biler fremover, så vi når målet om at få skiftet bilparken ud. Det, der er afgørende for os, er, at der bliver tale om stabile rammer. Så når politikerne beslutter sig for et nyt afgiftssystem, så lav det om én gang for alle, og lad det blive sådan. Selvfølgelig kan der bliver brug for mindre justeringer hen ad vejen, men for bilisterne er det, at købe en ny bil, en stor investering, og derfor er det helt afgørende, at der er klarhed omkring, hvordan beskatningen er, og dermed også, hvad bilens værdi er, den dag, man skal af med den igen,« siger Gitte Seeberg, der heller ikke vil afvise, at det kan blive nødvendigt med tilskud i en periode for at få fart i udskiftningen af bilparken.

»Men det er noget, Kommissionen må se på,« tilføjer hun.

At få omlagt bilafgifterne er dog kun én af de hurdler, den nye regering skal have overvundet, hvis det skal være muligt helt at stoppe med salget af diesel- og benzinbiler i 2030.

Opladnings-infrastrukturen skal også være på plads. Hvis regeringen skal nå et mål om at stoppe salget af diesel- og benzinbiler i 2030 og reducere Danmarks samlede CO2-udledning med 70 pct. i 2030, så slipper regeringen ikke uden om at få elektrificeringen og rammerne på plads.

Den nye regeringsaftale indeholder da også et punkt om, at der skal indgås en aftale, som sikrer elektrificeringen af blandt andet transportsektoren i Danmark.

»Når det gælder infrastrukturen, så må vi nok regne med, at det at oplade en elbil aldrig – eller i hvert fald inden for en overskuelig tid – bliver det samme som at fylde benzin på en bil på tre minutter. Derfor vil bilisterne gerne have sikkerhed for, at de ikke skal holde i kø i timevis for at få ladet deres bil på vej til Jylland, og at elsystemet rent faktisk kan klare, at man lader bilen op hjemme i garagen,« siger Gitte Seeberg.

Derfor håber hun, at regeringen hurtigt vil gå i gang med at sikre, at den nødvendige infrastruktur bliver bygget.