Nu skal skibsfarten være grøn – Ane Uggla donerer 400 mio. kr. til oprettelse af nyt, globalt forskningscenter i København

Der skal mere fart på og bedre styr på udviklingen af løsninger, der fjerner CO2 fra skibsfart i hele verden. Derfor har A.P. Møller Fonden med Ane Uggla som bestyrelsesformand besluttet at donere 400 mio. kr. i startkapital til et internationalt, uafhængigt center, der skal forske i og udvikle klimaløsninger til skibsfartsindustrien.

A.P. Møller Fondens bestyrelsesformand, Ane Mærsk Mc-Kinney Uggla, har haft den store pengepung fremme og doneret 400 mio. kr. til at etablere et forsknings- og innovationscenter i København, der skal løse skibsfartens klimaudfordringer. Hun er her fotograferet i sagnlandet Lejre tidligere på måneden ved åbningen af Danmarks nyopførte vikingehal, Kongehallen, som A.P. Møller Fonden har støttet. Fold sammen
Læs mere
Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

København kommer nu for alvor på verdenskortet, når det gælder om at samle viden om og udvikle løsninger til den grønne omstilling af skibsfarten.

På et pressemøde torsdag formiddag vil A.P. Møller Fonden sammen med en gruppe internationale virksomheder præsentere et nyt, stort forsknings- og innovationscenter, som får base et endnu ikke fastlagt sted i hjertet af København. Det sker med en startdonation på 400 mio. kr. fra A.P. Møller Fonden i ryggen.

Den globale skibsindustri står i dag for tre procent af verdens samlede CO2-udledninger, men har forpligtet sig til at nedbringe udledningerne til nul i 2030.

Centret får til opgave at skabe overblik over de mange igangværende initiativer til at fjerne CO2 i skibsfarten, udvikle nye brændstoftyper og teknologier, der kan gøre skibsfartsindustrien fri for CO2-udledning, og få teknologierne til at spille sammen.

Centret, der kommer til at hedde Mærsk Mc-Kinney Møller Center for Zero Carbon Shipping, har store industrivirksomheder med interesse i shipping som stiftende partnere. Det er ABS, A.P. Møller - Mærsk, Cargill, MAN Energy Solutions, Mitsubishi Heavy Industries, NYK Line og Siemens Energy.

»Med denne donation ønsker A. P. Møller Fonden at støtte bestræbelserne på at løse klimaspørgsmålet i global forsendelse,« udtaler Ane Uggla, der har valgt navnet på centret med omhu.

»Min far, Mærsk Mc-Kinney Møller, var en visionær leder inden for den globale skibsfart i mere end syv årtier. Han var bekymret for forsendelsens indvirkning på miljøet. Allerede i 1980 var han forkæmper for at bruge brændstof med et lav​​svovlindhold, og han var banebrydende for de første olietankskibe med dobbelt skrog i 1990erne for at minimere risikoen for oliespild. Derfor finder jeg det meget naturligt, at min fars navn bliver forbundet til centret,« siger Ane Uggla.

Ingen direkte tilknytning til offentlig forskning

Centret er en nyskabelse i den danske forsknings- og innovationsverden, da det er etableret som en nonprofitorganisation, der er oprettet på et »kommercielt fundament med et velgørende formål«, som det hedder i pressemeddelelsen om centret.

Når store erhvervsdrivende fonde som for eksempel Novo Nordisk Fonden giver donationer til forskning, sker det i samarbejde med offentlige forskningsinstitutioner. Men det bliver ikke tilfældet her.

Centret skal i vidt omfang være uafhængigt og vil samarbejde på tværs af hele skibssektoren med industri, forskerverdenen og myndigheder.

Bo Cerup-Simonsen er udpeget til at lede centret. Han er ikke hvem som helst. Med en ph.d. som mekanisk ingeniør med speciale i skibsteknik fra Danmarks Tekniske Universitet har han blandt meget andet været leder af det 100 mand store hold, der i sin tid udviklede Mærsk hidtil største og mest energieffektive containerskib, Triple E-modellen.

100 eksperter skal stoppe skibsfartens CO2-udledning

Han skal nu ud at samle et højt specialiseret tværfagligt team på omkring 100 personer i løbet af centrets første to til tre års levetid. De skal samarbejde globalt for at skabe overblik over de veje, der er til at fjerne CO2-udledningen fra (dekarbonisere, red.) skibsfarten, fremskynde udviklingen af ​​udvalgte afkarboniserede brændstoffer og strømforsyningsteknologier og understøtte etablering af lovgivningsmæssige, økonomiske og kommercielle midler, der kan gøre den grønne omstilling af skibsfarten mulig.

»Vi er stadig i de tidlige faser af en krævende og nødvendig omstilling af en hel industri. Men vi har nu en unik mulighed for at udfolde potentialet i et samarbejde, der omfatter hele sektoren, om en fuldstændig dekarbonisering af industrien,« lyder det fra Bo Cerup-Simonsen.

Bo Cerup-Simonsen får en bestyrelse til at hjælpe sig med at holde den strategiske retning. Topchef i A.P. Møller - Mærsk Søren Schou er foreløbig den første, der er bekræftet som bestyrelsesmedlem, men flere vil følge senere.

Centret vil blive etableret i København i endnu ikke fastlagte lokaler. De syv virksomheder bag centret stiller ekspertbistand og testplatforme til rådighed. De kommer også til at have omkring en tredjedel af de ansatte på lønningslisten, mens de resterende to tredjedele af medarbejderne vil blive ansat uafhængigt af virksomhederne.