Novo Nordisks fedmemedicin sælger sig selv og skaber vild vækst – og det giver topchefen problemer

Novo Nordisks entre på markedet for vægttabsmedicin skaber store forandringer i medicinalselskabet, hvor de gammeldags medicinsælgere træder i baggrunden, mens nye fabrikker for milliarder skyder op.

Lars Fruergaard Jørgensen, koncernchef i Novo Nordisk, står i spidsen for en virksomhed, der har lagt en fjerdedel til sin i forvejen anselige størrelse i 2022, efter at selskabet for alvor har kastet sig ind på et nye marked for medicinsk vægttab. Asger Ladefoged (arkiv)

Sidste år solgte Novo Nordisk medicin for i alt 177 milliarder kroner. Det er 26 procent mere end året før. Og intet tyder på, at det vilde væksteventyr stopper lige med det samme. Allerede i år ventes omsætningen at runde de 200 milliarder. Det fremgår af det årsregnskab for 2022, som Novo Nordisk offentliggjorde onsdag morgen.

De vilde væksttal, som også afspejler sig i et rekordhøjt overskud efter skat på 55 milliarder kroner, kan koges sammen til et ord: Semaglutid, der er det aktive stof i de to meget omtalte lægemidler, diabetesmedicinen Ozempic og vægttabsmedicinen Wegovy.