Norwegian kæmper dramatisk kamp for overlevelse: En norsk rigmand eller en konkurs?

Alt er i spil i kampen for at overleve, efter at lavprisselskabet Norwegian mandag fik et klokkeklart nej til yderligere hjælp fra den norske stat. Reelt kan selskabet nu kun håbe på, at leasingselskaber og långivere spytter penge i kassen, eller at en rigmand kommer forbi, mener analytiker.

Det kan inden længe være slut med at se Norwegian-fly i luften. Mandag afviste den norske stat at hjælpe det kriseramte selskab yderligere. Fold sammen
Læs mere
Foto: Ints Kalnins/Reuters/Ritzau Scanpix
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Koncernchefen i det norske lavprisselskab Norwegian, Jakob Schram, udelukker intet i forsøget på at redde luftfartsselskabet, efter at den norske stat mandag har smækket pengekassen i for yderligere støtte.

Det kom frem på et pressemøde i Oslo mandag formiddag. Her redegjorde Jakob Schram sammen med selskabets finansdirektør for konsekvenserne af det norske nej til yderligere statsstøtte, hvilket har bragt selskabet i det, norske medier betegner som en dramatisk situation.

Og Schram var klar i mælet. Norwegian vil kæmpe til det sidste for at finde en løsning, som kan sikre selskabets fortsatte overlevelse, allerhelst som et norsk selskab, men samtidig kan han heller ikke udelukke, at selskabet bliver solgt eller går konkurs.

På pressemødet kunne Jakob Schram da heller ikke skjule sin frustration over situationen.

»Vi sagde allerede i foråret, da vi fik hjælp fra staten, at vi ville få brug for mere hjælp for at komme igennem vinteren. Vi har gennem længere tid arbejdet med alle alternativer, også at vi ikke fik mere hjælp fra staten. Det, vi gør nu, er, at vi gennemgår alternativerne, hvorefter vi vil vende tilbage, efterhånden som vi tager beslutninger i forhold til de alternativer, der er lagt,« sagde Jakob Schram.

»Jeg udelukker ikke noget som helst lige nu. Vi har troen og håbet på, at vi kommer igennem dette,« lød det fra topchefen.

»Alle alternativer er i spil«

Norske medier spurgte på pressemødet ind til, om der ville komme fyringer, frasalg, om de nuværende investorer ville komme til hjælp, om Norwegian kunne blive solgt, samt om betalingsstandsning eller konkurs var en mulig udgang.

Hver gang svarede Jakob Schram, at han ikke kunne afvise det, og at »alle alternativer er i spil«.

Topchefen gjorde dog også klart, at Norwegians mål fortsat er at forblive et norsk selskab.

»Vi er enige med bestyrelsen om, at hver sten bliver vendt for at se, om vi kan fortsætte som norsk selskab,« sagde Jakob Schram, der kunne fortælle, at selskabet fortsat har likviditet til at klare sig igennem en del af vinteren, men ikke hele vinteren.

Jakob Schram havde samtidig svært ved at skjule sin frustration over, at selskabet ikke kan få tilskud, når nationale flyselskaber som Lufthansa, Air France og SAS har fået massiv hjælp fra staten. Han mener, at den norske stat med sin beslutning åbner for muligheden af, at andre lavprisselskaber nu kan komme ind på Norwegians marked.

»Vi hedder Norwegian, vi er norske. Vi er en del af Norge, og Norge er en del af os. Nu åbner vi døren til et ungarsk flyselskab (det ungarske lavprisselskab WizzAir, red.), som statsministeren har meddelt, at hun vil boykotte,« lød det fra Jakob Schram.

Kræver feberredning af historiske dimensioner

Selv om Jakob Schram gentagne gange understregede, at alt er i spil, mener Jakob Pedersen, aktieanalysechef i Sydbank, at Norwegian er et selskab, hvor en konkurs er rykket meget tæt på.

»Man kan slet ikke udelukke, at Norwegian nu forsvinder fra landkortet. Spørger du mig, er det en feberredning af historiske dimensioner, hvis Norwegian skal undgå en konkurs,« vurderer Jakob Pedersen.

Ifølge analysechefen er der reelt kun to muligheder: At leasingselskaberne, der tjener penge på at lease fly til Norwegian, sammen med selskabets långivere spytter flere penge i kassen, hvilket kan blive svært. Eller at selskabet kan håbe på den norske nationalfølelse.

»Man kan håbe, at der sidder en norsk rigmand med nogle meget stærke nationalfølelser og lyst til at kaste nogle penge i Norwegian. Det er egentlig de to muligheder, Norwegian har. Det er et selskab, der kigger lige ned i afgrunden,« siger Jakob Pedersen.

Ifølge Jakob Pedersen er det i dette lys, at dagens pressemøde skal ses.

»Når man går ud på den her måde og siger, at »vi kan ikke udelukke noget som helst«, så fortæller man jo også passagererne, at de skal være forsigtige med at købe billetter hos selskabet,« siger Jakob Pedersen.

Ingen gratis frokost for SAS

Ifølge investeringsøkonom ved Nordnet Per Hansen kan Norwegians mulige endeligt blive en ny mulighed for SAS,som tidligere på året blev reddet af de nordiske landes regeringer sammen med selskabets storinvestor.

»Hvis Norwegian kommer til at mangle penge, og/eller hvis de kun i fremtiden bliver et indenrigsselskab, kan det skabe mere og bedre plads til SAS. Investorerne i SAS har totalt panikket, og aktiekursen er blevet sendt helt ned i et dybt hul. Det skyldes givetvis, at de investorer, som har fået ombyttet deres gæld til aktier, har solgt disse, så snart aktierne er kommet på plads i depoterne. Den seneste uge har det især været udenlandske mæglere, som har bombet aktien i stykker. Situationen er meget alvorlig for både Norwegian og SAS, uanset hvad der kommer til at ske, og begge selskabers økonomi er vingeskudt,« skriver han i en kommentar.

Dette er Jakob Pedersen ikke helt enig i.

»Det her er ingen »gratis frokost«, som SAS kan blive fed af. Hvis Norwegian falder bort, vil andre profitere på det. Men der er på den korte bane ikke meget at profitere på, for der er ikke mange passagerer at flyve med,« siger Jakob Pedersen:

»Det, man formentlig vågner op til, når der igen begynder at være passagerer, er, at andre selskaber, som har svært ved at fylde deres fly på andre ruter i Europa, vil flokkes om Norwegians marked. Ryanair og WizzAir vil mase sig ind på det skandinaviske marked i et forsøg på at fylde deres fly frem til 2024, hvor markedet forventes at være normaliseret.«